بهتر است پنجره را همین الآن ببندی...

10.22081/poopak.2018.65312

بهتر است پنجره را همین الآن ببندی...


 

مریم قلعه‌قوند

ننه سرما موهای سفیدش را زیر چارقد گل‌گلی‌اش مرتب کرد. به کمک عصایش از جا بلند شد. درِ گنجه را باز کرد. یک سبد پر از برف‌های پنبه‌ای از گنجه برداشت و به کنار پنجره رفت. با دست‌های لرزانش مشتی از آن برف‌ها را برداشت و توی آسمان رها کرد...

دانه‌های برف یکی پس از دیگری به زمین می‌رسیدند و همه‌جا را سپید می‌کردند. درخت‌ها زیر برف به خواب رفته بودند. پرنده‌ها در لانه‌های‌شان چرت می‌زدند.

پسرکوچولو به کنار پنجره دوید و فریاد کشید: «آخ‌جان برف! مامان برف می‌بارد.» پنجره را باز کرد. دستش را بیرون برد. چند دانه برف پنبه‌ای کف دستش افتاد. پسرکوچولو سردش شد و با صدای بلند گفت: «مامان هوا خیلی سرده شعله‌ی بخاری را زیادتر می‌کنی! می‌خواهم این‌جا برف‌بازی کنم.»

مادر ابروهایش را در هم کشید و گفت: «پسرم، همه‌ی مردم در این فصل به گرما احتیاج دارند. اگر شعله‌ی بخاری را زیاد کنم، در شهرهای دیگر، فشار گاز کم می‌شود و مردم سردشان می‌شود. پس بهتر است پنجره را همین الآن ببندی، لباس گرم بپوشی و در حیاط برف‌بازی کنی.»

نظر شما بچه‌ها چیست؟ آیا مصرف بیش از اندازه‌ی انرژی کار درستی است؟

به سراغ بعضی از دوستان شما رفتم و با آن‌ها صحبت کرده‌ام، که با هم می‌خوانیم:

شرکت کنندگان:

رزا احمدی، کلاس دوم

اکبر قاسمی

محمدطاها مرادی، کلاس چهارم

صدف شاه‌محمدی، کلاس سوم

انرژی چگونه تولید می‌شود؟

صدف شاه‌محمدی:

بعضی وقت‌ها انرژی مستقیم به دست می‌آید، مثل انرژی خورشید و بعضی مواقع با روش‌های علمی یک انرژی به انرژی دیگر تبدیل می‌شود، مثلاً از سوختن چوب یا نفت، انرژی گرمایی به دست می‌آید.

رُزا احمدی:

ما نمی‌توانیم انرژی را به وجود بیاوریم، فقط می‌توانیم یک انرژی را به نوع دیگر تبدیل کنیم. مثلاً وقتی شاخه‌ی درختان شکسته می‌شود و روی زمین می‌ریزد، میلیون‌ها سال بعد به ذغال سنگ تبدیل می‌شود و ما از آن استفاده می‌کنیم.

اکبر قاسمی:

انرژی باد که همان هوای در حال حرکت است یا آب و خورشید از انرژی‌هایی است که در طبیعت وجود دارد و ما با استفاده از وسایل و دستگاه‌هایی مثل توربین و... آن‌ها را ذخیره می‌کنیم؛ اما باید در مصرف آن‌ها صرفه‌جویی کنیم.

چند نوع انرژی داریم؟

محمدطاها مرادی:

یک نوع انرژی الکتریکی، مثل آب، گرمایی، هسته‌ای و بادی وجود دارد.

و نوع دیگر انرژی سوخت فسیلی، مثل گاز، نفت، گازوییل و بنزین.

گاز چگونه تولید می‌شود و به دست ما می‌رسد؟

اکبر قاسمی:

بقایای گیاهان، جانوران و درختان در طی گذشت سال‌های خیلی طولانی، صد سال، دویست سال و شاید هم بیش‌تر... به ته دریاچه و اقیانوس و حتی اعماق زمین می‌روند. در عمق زمین کم‌کم تجزیه می‌شوند و بر اثر فشار و گرمای درون زمین، به نفت، گاز و بنزین تبدیل می‌شوند. بعد با روش‌های علمی استخراج می‌شوند و از طریق خطوط لوله‌های گاز به خانه‌های ما می‌رسند. آن وقت ما به راحتی در خانه‌های گرم استراحت می‌کنیم و غذا می‌پزیم...

چرا باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم؟

محمدطاها مرادی:

سوخت نفت و گاز خیلی کم است و مصرف نادرست ما باعث می‌شود این منابع زودتر تمام شود و از بین برود. اگر انرژی گاز، نفت و بنزین برای آینده‌ی کشورمان باقی نماند، بچه‌هایی که در آینده به دنیا می‌آیند، نمی‌توانند درس بخوانند و زندگی کنند.

چه راه‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی پیشنهاد می‌کنید؟

رزا احمدی:

در فصل زمستان که هوا خیلی سرد می‌شود، می‌توانیم به جای این‌که درجه حرارت شوفاژ یا بخاری را بالاتر ببریم، در خانه لباس‌های گرم بپوشیم.

صدف شاه‌محمدی:

پدرم همیشه می‌گوید: «دوجداره کردن پنجره‌ها بهترین راه برای جلوگیری از مصرف گاز است؛ چون در زمستان هوای سرد نمی‌تواند از بیرون داخل خانه شود. پس دمای خانه گرم می‌ماند و نیازی به مصرف بیش‌تر گاز نیست.»

اکبر قاسمی:

باید پرده‌های ضخیم و محکم به پنجره‌های خانه نصب کنیم؛ چون پرده‌ جلوی پنجره را کاملاً می‌پوشاند و در زمستان هوای خانه گرم‌تر می‌ماند. در تابستان هم جلوی نور و گرمای خورشید را می‌گیرد و خانه خنک‌تر می‌ماند و نیازی به استفاده‌ی مداوم از کولر و انرژی برق نیست.

محمدطاها مرادی:

وقتی کانال‌های کولر باز باشند، هوای سرد داخل خانه می‌آید و مجبور می‌شویم محیط خانه را گرم‌تر کنیم! برای همین پدرم همیشه کانال‌های کولر را می‌پوشاند تا سرما وارد خانه نشود.

زمان حمام کردن را کوتاه‌تر کنیم. کلید برق اضافی را خاموش کنیم. اگر این کارها را به درستی انجام دهیم، آن وقت همه با خیال راحت می‌توانند در زمستان از گاز استفاده کنند و انرژی گاز هم از بین نمی‌رود.

CAPTCHA Image