انیمیشن یا پویا نمایی ایرانی

10.22081/poopak.2018.65570

انیمیشن یا پویا نمایی ایرانی


سعید عسکری

شما هم حتماً کارتون‌های زیادی دیده‌اید. به کارتون، انیمیشن یا پویانمایی هم گفته می‌شود. معنای انیمیشن؛ یعنی جان بخشیدن به اشیای بی‌جان. انیمیشن از به حرکت درآوردن سریع چند تصویر ساخته می‌شود. شما هم می‌توانید با کشیدن نقاشی در لبه‌ی دفتر یا کتاب و ورق زدن سریع آن انیمیشن ساده‌ای بسازید.

انسان‌ها از قدیم نقاشی‌هایی کشیده‌اند که حالت انیمیشن دارند. یکی از ابتدایی‌ترین انیمیشن‌های جهان در شهر سوخته‌ی(1) ایران به دست آمده است و آن هم یک‌ ظرف سفالی است که تصاویر یک بز در حالت‌های مختلف تکرار شده است. هنگامی که ظرف را می‌چرخانند یک تصویر متحرک (انیمیشن) دیده می‌شود. انیمیشن‌سازی کار سختی است؛ زیرا باید تصویرهای زیادی برای ساخت آن تهیه کرد؛ البته الآن با روش‌های کامپیوتری کارها تا حدودی راحت‌تر شده؛ اما باز هم ممکن است ساخت یک انیمیشن سینمایی حدود چهار سال طول بکشد.

در ایران هم انیمیشن‌های زیادی ساخته شده است. این هنر با همت هنرمندان جوان ایرانی روزبه‌‌روز در حال پیشرفت است. در این‌جا چند انیمیشن سینمایی - ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم:

شاهزاده‌ی روم

شاهزاده‌ی روم، یکی از انیمیشن‌های سینمایی جذاب ایرانی است که داستان آن اشاره‌ای به زندگی مادر امام زمانk دارد. ملیکه(ملیکا) دختر امپراطور شرقی است. او با این‌که در کاخ زندگی می‌کند؛ اما دختری پاک و درستکار است. او دوست دارد با خانواده‎ای پاک و خداپرست زندگی کند. خدا هم به او کمک می‌کند و به طور عجیبی به خواسته‌ی خود می‌رسد و با پدر امام زمانk؛ یعنی امام حسن عسکریm ازدواج می‌کند.

نبرد خلیج فارس2

داستان اصلی این انیمیشن از جایی شروع می‌شود که یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای ایران با موشک آمریکایی مورد هدف قرار می‌گیرد و جنگ بین نیروهای آمریکایی و نیروهای ایرانی در خلیج‌فارس رخ می‌دهد. فرمانده‌ی کشتی ایرانی که شباهت زیادی به حاج قاسم سلیمانی دارد، هنگامی که می‌بیند تعداد ناوهای آمریکایی زیاد هستند، متوجه می‌شود در حالت عادی نمی‌تواند آن‌ها را شکست دهد، پس دست به ابتکاری می‌زند و آمریکایی‎ها را نابود می‌کنند.

فهرست مقدس

فهرست مقدس هم یکی از جذاب‌ترین انیمیشن‌های ایرانی است. داستان آن از یکی آیه‌های قرآن گرفته شده است. داستان آن هم درباره‌ی اصحاب اخدود است که ذونواس، پادشاه یهودی، مسیحیان نجران را به آیین یهودیت فرا می‌خواند؛ اما در ظاهر آنان نپذیرفته و ذونواس دستور می‌دهد گودال‌هایی پر از آتش آماده کنند و مؤمنان مسیحی را زنده زنده در آن بیندازند.

فیلشاه

«فیلشاه» هم یکی از انیمیشن‌های جدید ایرانی‌ست که نود دقیقه است. داستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا اتفاق می‌افتد. رئیس گله‌ی فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد؛ اما برخلاف تصور همه، «شادفیل» بسیار دست‌وپا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خراب‌کاری می‌‌شود.

لوپتو

این انیمیشن در حال تولید است. قرار شده در تولید این فیلم جوانان با استعداد شهرستانی هم شرکت کنند. داستان این فیلم در یک آسایشگاه می‌گذرد. این آسایشگاه با ساخت اسباب‌بازی، بیماران خود را درمان می‌کند.

1- شهر سوخته، شهر باستانی که در استان سیستان‌وبلوچستان واقع شده است.

CAPTCHA Image