برنامه‌ریزی و کلاس‌های تابستانی

10.22081/poopak.2018.65977

برنامه‌ریزی و کلاس‌های تابستانی


گزارش و گفت‌وگو: سارا بهمنی

تیر، مرداد و شهریور سه ماه تابستانی هستند. بچه‌ها پس از پشت سر گذاشتن امتحان‌های خرداد، سه ماه تعطیلی را آن‌طور که دل‌شان می‌خواهد، می‌گذرانند. بعضی از بچه‌ها در سه ماه تابستانی‌شان فقط بازی می‌کنند، بعضی دیگر فقط کلاس می‌روند و گروه سوم که معمولاً برنامه‌ریزی دارند، بی‌سروصدا و خیلی زیرکانه، هم بازی می‌کنند و هم کلاس می‌روند.

با چندتا از بچه‌ها در این مورد صحبت کوتاهی داشته‌ایم:

سیدامیرعلی مصطفوی، کلاس ششم

سیدسجاد مصطفوی، کلاس ششم

سیدمهدی مصطفوی، کلاس پنجم

فاطمه‌سادات میرجعفری، کلاس چهارم

برای تابستان‌تان برنامهریزی دارید؟

سیدامیرعلی: قبل از این‌که تابستان بشود، برنامه‌ریزی می‌کنم. کلاس‌های آموزش قرآن می‌روم و در کنارش بازی هم می‌کنم. در تابستان دست‌کم هر روز دو ساعت قرآن می‌خوانم.

سیدسجاد: من هیچ برنامه‌ریزی ندارم، ولی هر روز کاردستی درست می‌کنم. وسایل چوبی و آرمیچر را به هم وصل می‌کنم تا کشتی درست شود. هر وقت به مسافرت بروم کشتی را در آب می‌اندازم.

سیدمهدی: من همیشه برنامه‌ریزی دارم که حتماً بتوانم کلاس سفال‌گری بروم و حتی مسافرت هم باعث نشود که از کلاس سفال‌گری عقب بمانم.

بیش‌تر در چه کلاسهایی شرکت میکنید؟

سیدامیرعلی: خوش‌نویسی، نقاشی با آبرنگ؛ البته نجوم هم دوست دارم.

سیدسجاد: دوست دارم در کلاس‌های رباتیک و مداحی شرکت کنم.

سیدمهدی: سفال‌گری و خلاقیت (ما در کلاس خلاقیت با وسیله‌هایی که دور ریختنی هستند وسایل جدیدی که می‌شود استفاده کرد، می‌سازیم.)

فاطمه‌سادات: من کلاس نویسندگی می‌روم، در کلاس‌های نویسندگی بعضی وقت‌ها مربی نصف داستان را می‌گوید و ما باید کامل کنیم. بعضی وقت‌ها هم صدای کلاغ یا باران پخش می‌کند که ما از روی صدای آن‌ها داستان می‌نویسیم.

کلاسهای تابستانی برای‌تان مفید بوده است؟

فاطمه‌سادات: بله، من کلاس چرتکه هم می‌روم. خیلی دوست دارم. در درس ریاضی خیلی پیشرفت کرده‌ام. کلاس‌های نویسندگی هم باعث شده است اگر بخواهم انشا بنویسم، متن خوبی بنویسم.

به نظرتان چرا باید برای تابستان برنامه‌ریزی کنیم؟

سیدامیرعلی: سه ماه تعطیلی زمان درازی است که باید بدانیم این سه ماه را چگونه می‌خواهیم، بگذرانیم. هر چه دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنیم، تابستان بهتری خواهیم داشت.

اگر برنامهریزی داشته باشید حال‌تان بهتر است یا نداشته باشید؟

سیدامیرعلی: من بدون برنامه‌ریزی اصلاً نمی‌توانم تابستان را بگذرانم، باید حتماً برنامه‌ریزی داشته باشم؛ وگرنه گیج می‌شوم. همیشه هم دقیقاً طبق برنامه‌ریزی‌ام پیش می‌روم.

سیدسجاد: برنامه‌ریزی داشتن خیلی خوب است؛ اما من هیچ‌وقت برنامه‌ریزی نمی‌کنم. بی‌برنامه بودن خوب نیست، ولی من عادت نکرده‌ام که برنامه‌ریزی داشته باشم. پشیمان هم می‌شوم.

فاطمه‌سادات: ما خواسته‌هایی داریم که با برنامه‌ریزی می‌خواهیم به آن‌ها برسیم.

تابستان کتاب هم میخوانید؟

سیدامیرعلی: من کتاب‌های هیجانی را می‌خوانم. چند مجله هم مدرسه‌ی‌مان به ما می‌دهد که تابستان همه را می‌خوانم.

فاطمه‌سادات: من خیلی کتاب می‌خوانم. در مجتمع کانون پرورش فکری کتاب‌ها متناسب با سن بچه‌ها دسته‌بندی شده‌اند. بیش‌تر کتاب‌هایی که برای سنم مناسب است را خوانده‌ام.

سیدمهدی ساکت است؛ اما این پرسش او را مجبور میکند که حتماً پاسخم را بدهد: من خیلی کتاب نمی‌خواندم؛ اما در کانون بچه‌هایی را دیدم که روزی دوتا کتاب می‌خواندند. اصلاً باورم نمی‌شد، من هم حالا کتاب‌خوان شده‌ام و همیشه تلاش می‌کنم هفته‌ای دوتا کتاب را بخوانم.

مادربزرگ؛ (خانم) فاطمه اولایی

61 ساله

شغل: بازنشسته‌ی آموزش و پرورش

تابستانهای کودکی و نوجوانیتان را چگونه میگذراندید؟

تابستان‌های ما منسجم نبود. ما خودکفا بودیم. کسی راهنمایی‌مان نمی‌کرد. کلاس‌ها به وسعت الآن نبود. من بیش‌تر کاردستی درست می‌کردم. با جعبه‌های مقوایی چای، برای عروسک‌هایم، کمد درست می‌کردم.

کتاب هم مطالعه میکردید؟

پدر من خیلی کتاب‌خوان بودند. همیشه با کتاب به خانه می‌آمدند. من هم کتاب‌هایی را که مخفی نمی‌کردند، می‌خواندم. جالب است الآن نوه‌ام آن کتاب‌های یادگاری را در کتاب‌خانه‌اش گذاشته است و به همان کتاب‌هایی که من علاقه داشتم، علاقه دارد.

به نظر شما بهتر است بچهها چه کلاس‌هایی بروند؟

بچه‌ها تمام مسائل را درک می‌کنند. به نظرم بهتر است به کلاس‌های شنا بروند تا در کنار این زندگی مدرن به آرامش برسند، البته در استخرهای مطمئن و با مربی‌های توانا.

نوه‌ی شما چه کلاسهایی میرود؟

او بیش‌تر کلاس شنا و زبان انگلیسی می‌رود.

برنامهریزی برای تابستان اهمیت دارد؟

تابستان جزء اوقات فراغت است؛ اما نباید با آن مثل جمعه‌ها رفتار شود. دوران بازنشستگی من هم اوقات فراغتم است؛ اما هنوز دارم به یادگیری ادامه می‌دهم. برایش برنامه‌ریزی دارم. باید برای اوقات فراغت هم برنامه‌ریزی داشت.

مهمترین حرف‌تان درباره‌ی تابستان؟

تابستان زمان یادگیری مهارت‌هاست. مهارت ربطی به کلاس چندم بودن و مدرک دانشگاهی ندارد. مهارت لازمه‌ی زندگی کردن است. بچه‌ها می‌توانند در خانه با الگو قرار دادن کارهای ارزشمند پدر و مادرشان مهارت کسب کنند. بهتر است با کتاب هم انس بگیرند؛ کتاب، کتاب، کتاب.

پدربزرگ؛ علیرضا شهبازی

62 ساله

شغل: سرویس بچههای مدرسه

بچههایی که باهاشان در ارتباط هستید، تابستان را چگونه میگذرانند؟

بعضی‌ها برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارند. به کلاس‌های آزاد می‌روند و یا در کلاس‌های تقویتی که مدرسه‌ی‌شان گذاشته است، شرکت می‌کنند. یک‌بار هم یکی از بچه‌ها از یکی دیگر که کلاس بالاتر بود، درخواست کرد تا کتاب‌هایش را به او بدهد که درس‌ها را پیش مطالعه کند؛ البته بیش‌ترشان تابع برنامه‌ریزی‌های خانواده‌شان هستند و به سفرهای زیارتی و تفریحی می‌روند.

برنامهریزی داشتن در این ماههای تعطیلی چه فایدهای دارد؟

تابستان فصل مهمی است. خیلی‌ها لحظه‌شماری می‌کنند تا این فصل برسد و کارهای عقب‌مانده‌ی‌شان را در این فصل سامان بدهند. بچه‌ها باید زمان خواب، زمان تفریح و زمان یادگیری را مشخص کنند.

CAPTCHA Image