سفری با عید نوروز

سفری با عید نوروز


سفری با عید نوروز

سیدسعید هاشمی

سلام. عیدتان مبارک! اولین بار ایرانی‌ها آمدن فصل بهار را جشن گرفتند و نام آن را نوروز نهادند؛ اما این رسم آن‌قدر زیبا و دل‌نشین بود که خیلی از کشورها از آن استقبال کرده، این روز را جشن گرفتند. البته خیلی از این کشورها در گذشته جزئی از ایران بودند و به خاطر همین، رسم‌های‌شان هم ایرانی است؛ اما هر کشوری در میان جشن‌های نوروزی خود، رسم جالبی هم دارد که فقط مخصوص خودش است. دوست دارید باهم به این رسم‌ها نگاه بیندازیم؟

 

نوروز در افغانستان

بلخ، یک سرزمین بزرگ، زیبا و قدیمی در افغانستان است. این سرزمین قدیمی در هنگام نوروز پر از گل سرخ می‌شود. گل سرخی که در این سرزمین می‌روید، مخصوص خودش است و در هیچ جای دیگر جهان دیده نمی‌شود. در هنگام نوروز، کوچه‌ها، دشت‌ها، باغ‌ها، حیاط خانه‌ها و حتی بام‌ها هم پر از گل می‌شوند. به خاطر همین در افغانستان به جشن نوروز، جشن گل‌سرخ هم می‌گویند.

در بلخ، مسجد بزرگی وجود دارد به نام مسجد امام علی(علیه السلام).

مردم بلخ رسم دارند که در نوروز پرچم بزرگی را که در این مسجد است بلند کنند. این رسم آن‌قدر معروف است که مردم از همه‌جای افغانستان برای بلند کردن این پرچم که نامش «عَلَم» است، می‌آیند. آن‌ها اعتقاد دارند که اگر این علم را بدون لرزش و به راحتی بلند کردند، آن سال، سال خوبی برای‌شان خواهد بود.

نوروز در ترکمنستان

نوروز در این کشور خیلی مفصل است. در روزهای عید، زنان ترکمن، شیرینی‌ها و خوراکی‌های خوش‌مزه‌ی محلی درست می‌کنند. سمنو در خانه‌ها حتماً باید پخته شود. جوانان، مسابقه‌های زیبای ترکمنی را آغاز می‌کنند. مسابقه‌هایی مثل کشتی، سوارکاری و دستمال‌گیری.

 

نوروز در جمهوری آذربایجان

مردم جمهوری آذربایجان به عید نوروز علاقه‌ی زیادی دارند. آن‌ها جشن نوروز را از اول اسفند آغاز می‌کنند.

مردم آذربایجان در ابتدای نوروز سفره‌ای دارند به نام «سفره‌ی هفت‌شین». آن‌ها به سمنو خیلی علاقه دارند و آن را «اصفهان حلواسی» نامیده‌اند.

مردم این کشور، چهار روز تعطیلات نوروزی دارند.

نوروز در تاجیکستان

در تاجیکستان در اول نوروز، توپ شلیک می‌شود. توپ یک وسیله‌ی جنگی است که در جنگ‌های امروزی کاربردی ندارد و بیش‌تر در جشن‌ها برای ایجاد سروصدا و شادی از آن استفاده می‌شود.

زن‌های تاجیکستان در نوروز، نان‌های گوناگونی می‌پزند. در هریک از شهرهای تاجیکستان، میدانی ساخته شده به نام «نوروزگاه». مردم همه‌ی شهرها هنگام آغاز عید در این نوروزگاه‌ها جمع می‌شوند و به شادی، بازی و مسابقه می‌پردازند.

نوروز در قزاقستان

مردم قزاقستان، نوروز را مقدس می‌دانند. مردم قزاقستان در عید نوروز لباس سفید می‌پوشند و عقیده دارند که خانه در اول سال حتماً باید تمیز باشد. آن‌ها هم‌چنین مسابقه‌ای محلی هم دارند.

نوروز در قرقیزستان

مردم قرقیزستان در هنگام نوروز به دشت‌ها و صحراهای اطراف محل زندگی‌شان می‌روند. آن‌ها به سوارکاری علاقه‌ی زیادی دارند و در این روزها به مسابقه‌های سوارکاری می‌پردازند. برنده‌ی این مسابقه‌ها، جایزه‌ی خوبی می‌گیرد.

زنان در این عید، غذایی محلی به نام «بش بارماق» می‌پزند و به میدان‌ها می‌برند و به صورت رایگان بین مردم پخش می‌کنند.

نوروز در ازبکستان

مردم ازبکستان در عید نوروز، یک روز تعطیل هستند. آن‌ها در این روز، به پارک‌ها می‌روند و در آن‌جا به جشن و شادی می‌پردازند. مردم این کشور در عید نوروز، کوچه‌ها و خیابان‌ها را تمیز می‌کنند و آذین می‌بندند. هم‌چنین در هر پارک و میدانی یک پرچم برافراشته می‌کنند.

نوروز در ترکیه

نوروز از قدیم در ترکیه مهم بود و مردم این عید را محترم می‌شمردند. البته دولت ترکیه چند سالی با برگزاری مراسم نوروز مخالفت کرد؛ اما نوروز در بین مردم رواج داشت. حالا دوباره دولت ترکیه، مراسم نوروز را با اهمیت و احترام برگزار می‌کند. در این روز مردم جشن‌های دسته‌جمعی برگزار می‌کنند و لباس‌های رنگارنگ می‌پوشند.

نوروز در کردستان

کردهای ایران، ترکیه و عراق، نژاد اصیل آریایی هستند. آن‌ها سال‌هاست که نوروز را جشن می‌گیرند. آن‌ها در نوروز، نان‌هایی سنتی می‌پزند و به قبرستان‌ها می‌برند و پخش می‌کنند. هم‌چنین به دشت‌ها یا به کوه‌ها می‌روند.

نوروز در پاکستان

در پاکستان نوروز اهمیت زیادی دارد و در آغاز بهار، تقریباً تمام مردم پاکستان در همه‌جای این کشور، جشن می‌گیرند. آن‌ها اعتقاد دارند که در عید نوروز نباید حرف زشت زد و یا به کسی بی‌احترامی کرد. به خاطر همین مردم در عید نوروز بیش‌تر از روزهای دیگر به هم‌دیگر احترام می‌گذارند.

آن‌ها در عید نوروز به جشن‌های خیابانی مثل هوا کردن بادبادک و... می‌پردازند.

CAPTCHA Image