10.22081/poopak.2022.72953

همه جمع هستند(1)

گزارش

همه جمع هستند

اکرم الف‌خانی

همه جمع هستند. بابا، مامان، داداش، زن‌داداش، عمو، عمه! چه کسی این همه را دور هم جمع کرده است؟

آقای علی باباجانی! علی باباجانی هم عمو است، هم دایی! هم بابا! هم شوهرخاله، هم شوهرعمه! اوه‌ه‌ه‌ه! بله شنیدم گفتی اوه! بله می‌شود یک نفر باشی؛ اما همه‌ی این‌ها را هم باشی! حتماً به این جمله خنده‌ات گرفته است؛ اما این کتاب را که بخوانید متوجه می‌شوید چه‌طور می‌شود یک نفر باشی؛ اما فقط یک نفر نباشی!

البته آقای علی باباجانی هنوز پدربزرگ نشده است، ولی در این کتاب درباره‌ی پدربزرگ‌ها هم نوشته است و حتی درباره‌ی خیلی از افراد دیگر که هم به شما نزدیک هستند و هم به شما دور! اسم کتاب «من خانواده‌ام را دوست دارم» است! صفحه‌ی اول کتاب را که ورق می‌زنی و بیش‌تر و بیش‌تر ورق می‌زنی می‌بینی فقط این کتاب با تو تند تند حرف نمی‌زند، یک جاهایی نفس می‌کشد و می‌گوید: «سلام، تو هم بگو تو هم بگو!» آخ! تا به حال کتابی دیده‌ای که تو هم برایش حرف بزنی؟ نقاشی بکشی؟ حتی اجازه بدهد رویش عکس بچسبانی؟ اصلاً همان صفحه‌ی اول تو را صدا می‌زند، می‌گوید اول از خودت بگو! از شناسنامه‌ات می‌پرسد. اصلاً بیایید صفحه‌ی اول کتاب را با هم بخوانیم:

سلام این کتاب برای من است. اسم من... است. می‌خواهم با خانواده و آدم‌هایی که با آن‌ها ارتباط دارم آشنا شوم؛ اما اول خودم را معرفی می‌کنم. بعد این کتاب را ورق می‌زنم و می‌خوانم تا بفهمم آدم‌های دور و برم چه کسانی هستند؟

حالا ما رفتیم سراغ علیرضا دادخواه، رادین خطیبی و کوروش پناهی‌فر، تا گفت‌وگویی با این سه دوست عزیز که کتاب را خوانده‌اند، داشته باشیم. شاید شما هم بعد از گفت‌وگو دل‌تان بخواهد این کتاب را بخوانید.

خب بچه‌ها اگر بخواهید این کتاب را برای دوستان‌تان معرفی کنید، چه می‌گویید؟

علیرضا دادخواه: این کتاب درباره‌ی خانواده با ما حرف می‌زند؛ البته خانواده‌های مختلف.

رادین خطیبی: این کتاب در مورد خانواده و کسانی که اطرافت هستند صحبت می‌کند و حتی کسانی که آن‌ها را نمی‌شناسیم و ما را با آن‌ها و کارشان آشنا می‌کند.

کوروش پناهی‌فر: همین که اسم کتاب «من خانواده‌ام را دوست دارم است» یعنی حتماً این کتاب را بخوان.

خب همان‌طور که خودتان گفتید این کتاب درباره‌ی تمام اطرافیان ما دوست، خانواده، فامیل و... است. بعضی‌ها اسم‌هایی مثل خاله را برای افراد مختلف به کار می‌برد. شما چه کسی را خاله صدا می‌زنید؟

رادین: بعضی از این اسم‌ها برای چند نفر به کار می‌رود مثلاً ما می‌توانیم به خانم‌های دیگر هم خاله بگوییم مثل مادر دوست‌مان... اما خاله‌ی اصلی، یعنی خواهر مادرمان، من مطمئنم خاله‌شهرزاد من خوش‌حال می‌شود که غیر از خودش که خاله‌ی واقعی‌ام است خانم‌های دیگر را هم خاله صدا بزنم.

کوروش: من خواهرهای مادرم و دوستان مادرم را خاله صدا می‌زنم؛ اما فقط به خاله‌ی خودم که یه دونه است می‌گویم خاله. خاله‌ی خاله‌ی خودم.

 

CAPTCHA Image