سیاساکتی و داودخطر( ص 18 و 19)

سیاساکتی و داودخطر( ص 18 و 19)


سیاساکتی و داودخطر

خاطرات خواندنی یک سازنده‌ی انیمیشن

مریم قلعه‌قوند

آیا شما انیمیشن سیاساکتی و داوود خطر را دیده‌اید؟ بابابرقی معروف و آقای ایمنی را چه‌طور! حتماً انیمیشن «حسن، خطرناکه حسن» را خیلی دوست دارید. آقای بهرام عظیمی، سازنده‌ی این انیمیشن‌های زیبا و جالب است؛ البته انیمیشن معروف ماسوله و تهران 1500 هم از دیگر کارهایش است. آقای عظیمی پنجاه سال دارد. او کارگردانِ انیمیشن، فیلم‌نامه‌نویس، طراح کاراکتر و کاریکاتوریست است.

او در کودکی بسیار آرام و سربه‌زیر بود. با شیطنت میانه‌ای نداشت و شیفته‌ی کارتُن نگاه کردن بود.

از سه‌سالگی نقاشی می‌کشید. نقاشی‌های رنگارنگ و زیبا. همیشه در مسابقه‌های نقاشیِ مدرسه، جایزه‌ی نفر اول، برای او بود. خلاصه این‌که در مدرسه از نظر کار هنری، شاخص بود.

از دوران کودکی یک خاطره‌ی تلخ در گوشه‌ی ذهنش خانه کرده، که هر وقت یادش می‌افتد اشک‌هایش سرازیر می‌شود: کلاس چهارم ابتدایی، دو هم‌کلاسی داشت که با هم برادر بودند و رقیب او در نقاشی؛ البته رقیب‌هایی که نقاشی‌های‌شان همیشه کُپی بود! آقای عظیمی از این‌که آن‌ها تقلب می‌کردند، ناراحت بود و هرچه با آن‌ها صحبت می‌کرد، بی‌فایده بود. در یکی از مسابقه‌های نقاشی، دو برادر مثل همیشه یک نقاشی را کپی کردند و در مسابقه رتبه‌ی اول و دوم را گرفتند. او هم تصمیم گرفت همه‌چیز را برای مدیر مدرسه تعریف کند، ولی از آن‌جایی‌که بسیار مظلوم و خجالتی بود، نتوانست پیش آقای مدیر حرفش را بزند و فقط گریه کرد و آخرش هم حقش را نگرفت!

آقای عظیمی روحیه‌ی طنز دارد. خیلی از کارهایش مثل جوک است و دوستانش با دیدن کارهایش می‌خندند. او یک کاریکاتوریست معروف است. کاریکاتور یعنی یک طراحی بانمک و خنده‌دار. او برنده‌ی 33 جایزه‌ی ملی و 25 جایزه‌ی بین‌المللی در رشته‌های نقاشی، تصویر‌سازی، کاریکاتور و انیمیشن است.

22 سالش بود که اولین انیمیشن خود را ساخت. چند سال بعد، راهنمایی و رانندگی از او یک سری کاراکتر آموزشی برای رعایت قوانین رانندگی خواست، او هم قصه‌ی سیاساکتی را نوشت و سیا‌ساکتی متولد شد. کم‌کم داودخطر هم به قصه اضافه شد. بعد از آن سیا‌ساکتی و داود خطر شدند دو یار جدانشدنیِ آقای عظیمی. سپس کاراکترهای دیگر مثل «مادر و برادر کوچک» و... را هم طراحی کرد.

 

آقای عظیمی انیمیشنی به نام «ماسوله» ساخته که آن را از تمام کارهایش بیش‌تر دوست دارد و تأکید دارد که بچه‌ها آن را ببینند؛ اما از بین آن همه شخصیت کارتُنی، داودخطر را جور دیگری دوست دارد. می‌گوید: «داوود خطر، خالی‌بند و بامزه است!». «تهران 1500» هم اولین کار انیمیشن سینمایی اوست.

CAPTCHA Image