کوچک‌ترین پرنده / اینترنت چیست؟ و ... (ص 44 و 45)

10.22081/poopak.2016.22984

کوچک‌ترین پرنده / اینترنت چیست؟ و ... (ص 44 و 45)


سعید عسکری

کوچک‌ترین پرنده

در جنگل‌های مناطق گرم‌سیری، پرنده‌هایی زندگی می‌کنند که از پروانه‌ها هم کوچک‌تر هستند. نوعی مرغ مگس در کوبا زندگی می‌کند که از همه‌ی پرنده‌ها کوچک‌تر است. بدن این پرنده به اندازه‌ی چشم‌های شترمرغ است.

اینترنت چیست؟

اینترنت از میلیون‌ها رایانه در سراسر جهان تشکیل شده است. آن‌ها مانند رشته‌های تار عنکبوت بزرگی به هم متصل شده‌اند. یک رایانه به ابزاری به نام مودم وصل می‌شود که پیام‌ها را به رایانه‌ی بزرگی به نام سِروِر می‌فرستد. شما با سِروِر می‌توانید به اینترنت وصل شوید؛ البته بهتر است خودتان تنهایی این‌ کار را انجام ندهید، بلکه با کمک والدین خود از مطالب مفید آن استفاده کنید. به اینترنت شبکه‌ی جهان‌گستر هم می‌گویند.

لاک‌پشت‌های دریایی

لاک‌پشت‌های دریایی برای این‌که بچه‌دار شوند، باید مسافت زیادی را شنا ‌کنند. آن‌ها هر دو - سه سال یک بار ممکن است تا هزار کیلومتر شنا کنند تا به ساحل برسند و تخم بگذارند. لاک‌پشت‌های دریایی، لاک‌های سبک و صافی دارند تا بتوانند به آسانی در زیر آب شنا کنند.

سیاره‌ی سرد، سیاره‌ی داغ

سیاره‌ی عطارد با این‌که نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است؛ اما دمای آن خیلی سرد است؛ چون در این سیاره اتمسفر یا همان جوّ وجود ندارد. گاهی دمای نیمه‌ی تاریک این سیاره که از خورشید دور است، تا منفی 280 درجه زیر صفر می‌رسد؛ اما سیاره‌ی زهره با این‌که در فاصله‌ی دورتری قرار دارد، از عطارد داغ‌تر است؛ زیرا جوّ غلیظ و پر از تراکم آن باعث حفظ گرما می‌شود.

یخچال‌ خطرناک

اولین یخچال برقی در سال 1805 میلادی اختراع شد. این یخچال‌ها خیلی خطرناک بودند؛ زیرا برای خنک نگه داشتن آن، از یک نوع گاز سمی استفاده می‌شد. در سال

1929 میلادی، گاز سالم‌تری در یخچال‌ها به کار رفت. این گاز فریون نام داشت، البته این گاز برای محیط زیست مناسب نیست. برای همین دانشمندان تلاش می‌کنند این گاز را هم تغییر دهند.

آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید اگر کسی قصد شمارش ستاره‌های موجود در راه شیری و کهکشان را داشته باشد، حدود سی‌هزار سال طول می‌کشد تا موفق شود؟

آیا می‌دانید وزن خورشید 330 هزار برابر وزن زمین است؟

آیا می‌دانید خورشید کوچک‌ترین ستاره‌ی دنیاست؟

آیا می‌دانید نگاه کردن به رنگ سبز، خستگی چشمان را برطرف می‌کند؟

آیا می‌دانید بچه‌هایی که در کنار خانواده‌ی‌شان غذا می‌خورند در مدرسه موفق‌ترند؟

آیا می‌دانید ایرانی‌ها پنج‌برابر میزان استاندارد جهان نمک مصرف می‌کنند؟

آیا می‌دانید قدرت بینایی جُغد 82 برابر قدرت دید انسان است؟

آیا می‌دانید بهترین زمان خواب از ساعت ده شب تا اذان صبح است؟

CAPTCHA Image