سیارک‌ها / پرندگان ملخ / خط بریل

10.22081/poopak.2017.63585

سیارک‌ها / پرندگان ملخ / خط بریل


به کوشش: سعید عسکری

چرا مارها زبان خود را بیرون می‌آورند؟

مارها شنوایی و بینایی ضعیفی دارند. آن‌ها زبان خود را برای بو کشیدن بیرون می‌آورند تا غذا پیدا کنند و یا خطر را شناسایی کنند. خرچنگ منزوی

بدن بیش‌تر خرچنگ‌ها از پوسته‌ی ضخیم پوشیده شده است؛ اما یک نوع خرچنگ هست که بدنش این پوسته‌ی ضخیم را ندارد. این خرچنگ برای محافظت از خودش از یک صدف خالی استفاده می‌کند؛ به این صورت که عقب عقب وارد صدف خالی می‌شود و به همراه خانه‌ی جدیدش به راه می‌افتد.

سیارک‌ها

«سیارک‌ها» قطعاتی صخره‌ای هستند که به دور خورشید می‌گردند. اندازه‌ی آن‌ها فرق می‌کند. بعضی به اندازه‌ی یک قمر کوچک و بعضی دیگر به اندازه‌ی یک کوه هستند. میلیون‌ها سیارک در نواری به نام نوار سیارک در حرکت‌اند. احتمال دارد این سیارک‌ها از اجزای سیاره‎ای کوچک و صخره‌ای باشند که قبلاً متلاشی شده‌اند.

پرندگان ملخ

پرندگانِ منقارقرمز آفریقایی یکی از پرجمعیت‌ترین گروه پرندگان در جهان هستند. آن‌ها دانه‌خوار هستند و برای کشاورزی آفت بزرگی به شمار می‌آیند. وقتی به یک زمین کشاورزی هجوم می‌برند، آن‌جا را نابود می‌کنند. برای همین آن‌ها به «پرندگان ملخ» معروف شده‌اند.

خط بریل

خیلی از آدم‌های معلول و کم‌توان با امید به آینده و تلاش توانسته‌اند کارهای بزرگی انجام دهند. «لویی بریل» پسربچه‌ای فرانسوی بود که در سه‌سالگی نابینا شد؛ اما هیچ‌وقت ناامید نشد و توانست روش خواندن و نوشتن را برای نابینایان اختراع کند. اکنون همه‌ی نابیناهای باسواد دنیا با خط بریل کتاب می‌خوانند.

آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید سریع‌ترین عضله‌ی بدن انسان، زبان اوست؟

آیا می‌دانید بدن انسان پنجاه‌هزار کیلومتر رشته‌ی عصبی دارد؟

آیا می‌دانید تنها قسمت بدن که خون ندارد، قرنیه‌ی چشم است؟

آیا می‌دانید استرس تا پنج برابر سیستم ایمنی بدن را پایین می‌آورد؟

CAPTCHA Image