بچه‌ها خبر

10.22081/poopak.2017.63601

بچه‌ها خبر


جواد مهجور

محکم‌ترین کفش دنیا

اگر می‌خواهید کفش‌هایی داشته باشید که هیچ‌وقت کهنه و یا پاره نشوند، بد نیست سری به سیستان و بلوچستان خودمان بزنید! بله، این کفش‌ها که «شواس» نام دارد، با استفاده از نوعی برگ درخت ‌خرما ساخته می‌شوند و بسیار محکم و جالب هستند.

مدرسه‌های بدون خدمت‌گزار

در بیش‌تر مدارس کشور ژاپن نظافت‌چی وجود ندارد و دانش‌آموزان به نوبت مدرسه را تمیز و مرتب می‌کنند! این موضوع یک رسم تاریخی و قدیمی است که سال‌هاست انجام می‌شود و بچه‌ها این کار را احترام و ارزش به محیط آموزشگاه می‌دانند.

روستای لی‌لی پوتی!

اگر می‌خواهید روستایی را ببینید که فقط مردم کوتاه‌قد در آن زندگی می‌کنند، بد نیست سری به روستای «ماخونیک» بزنید! بله، قدّ مردم این روستا به زحمت 140 سانتی‌متر می‌شود که بیش‌تر به‌ خاطر ازدواج‌های فامیلی است. مردم این روستای عجیب تا پنجاه سال پیش چای و گوشت نمی‌خوردند، شکار نمی‌کردند و هنوز هم سیگار نمی‌کشند و این کارها را گناه می‌دانستند. این روستا در نزدیکی شهرستان بیرجند قرار دارد و به خاطر کوتاهی قد مردمانش، به روستای لی‌لی پوتی‌ها معروف است.

روستای دوقلوها

در یکی از روستاهای کوچک کشورمان، چهل کودک و نوجوان دوقلو زندگی می‌کنند! «روستای شهرآباد» که در نزدیکی شهرستان ابرکوه یزد قرار دارد، تنها 240 نفر جمعیت دارد که بیش‌تر آن‌ها دوقلو هستند.

کوه‌های رنگی

کوه‌های رنگارنگ در 25 کیلومتری شمال شرقی تبریز قرار دارند که به اسم «الادغلار» معروف هستند. آن‌ها در نور مناسب خورشید، به رنگ‌های مختلف مسی، زرد و ارغوانی دیده می‌شوند که بسیار جالب است. بد نیست یک روز شما هم از آن‌ها دیدن کنید.

عددهای ایرانی

شما هم حتماً تا به حال عددهای انگلیسی «1,2,3» را روی ساعت، تقویم و... دیده‌اید؛ اما آیا می‌دانستید که شکل این عددها را چه کسی اختراع کرده؟ بله، این عددها را اولین بار منجم و مورخ ایرانی «حکیم خوارزمی» با استفاده از دانش ریاضیات معرفی کرد و نشان داد.

CAPTCHA Image