علمی‌های کوچولو

10.22081/poopak.2017.63680

علمی‌های کوچولو


 

به کوشش: سعید عسکری

اندازه‌گیری عمق آب

برای اندازه‌گیری عمق اقیانوس‎ها، از امواج صوتی استفاده می‌کنند؛ به این صورت که امواج صوتی را به زیر آب می‌فرستند، وقتی صدا برگشت، زمان رفت‌وبرگشت را حساب می‌کنند و به این شکل عمق اقیانوس‎‌ها به دست می‌آید.

هوای سردتر، انرژی بیش‌تر

در هنگام سرما، ماهیچه‌ها انرژی بیش‌تری مصرف می‌کنند؛ برای همین مواد غذایی بیش‌تری هم مصرف می‌کنند. به علت همین وقتی هوا سرد می‌شود، اشتهای انسان زیادتر می‌شود.

تصفیه‌ی آب

آب دریاها به خاطر شور بودن بیش از حد، قابل آشامیدن نیست؛ اما پنگوئن‌ها می‌توانند به راحتی آب دریاها را بنوشند. دانشمندان می‌گویند که در گلوی پنگوئن‌ها، پرده‌ی مخصوصی وجود دارد که می‌تواند نمک را از آب جدا کند و نمک آن را بگیرد.

موشک

چینی‌ها اولین کسانی بودند که در جنگ، نوعی موشک به کار بردند. وسیله‌ی پرتاب موشک آن‎‌ها، یک لوله‌ی بزرگ از چوب خیزران بود که یک طرف آن بسته بود. آن‌ها از طرف دیگر لوله، آن را پر از باروت می‌کردند. سپس این لوله را به نیزه‌هایی وصل می‌کردند. بعد با آتش آن باروت، نیزه‌های سرخ و آتشین که متصل به لوله بود، به طرف دشمن پرتاب می‌شد؛ البته هرچه زمان می‌گذرد، موشک‌های پیشرفته‌تری تولید می‌شود. خوب است این را هم بدانید که ایران هم در چند سال گذشته، برای دفاع از خود موشک‌های خیلی سریع و دقیقی ساخته است.

مایعی که روی ماست جمع می‌شود، چیست؟

این مایع به آب ماست شهرت دارد. آب ماست ممکن است آبکی به نظر برسد؛ اما آب نیست و محتوی مواد معدنی و پروتئین و قند شیر (لاکتوز) است. بنابراین آن را دور نریزید و با بقیه‌ی ماست قاتی کنید و بخورید.

چرا وقتی پیاز پوست می‌کَنید، گریه می‌کنید؟

در گوشه‌ی چشم‌های شما، غده‌های‌ اشکی کوچکی هست که برای جلوگیری از خشک شدن چشم، از آن اشک بیرون می‌آید. در اثر گرد و غبار و مواد محرک، این غده‌ها خودبه‌خود اشک ترشح می‌کنند تا این مواد از چشم پاک شود. در پیاز ماده‌ای به اسم «سولفور» هست که باعث تحریک قرنیه ‌و ترشح غده‌ی اشکی می‌شود.

آیا می‌دانید؟

سرعت عطسه‌ی یک انسان برابر است با 160 کیلومتر در ساعت؟

مغز در هنگام خواب، فعال‌تر از وقتی است که تلویزیون می‌بینید؟

۸ دقیقه و ۱۷ ثانیه طول می‌کشد تا نور خورشید به زمین برسد؟

ظرف‌های پلاستیکی تقریباً ۵۰۰۰۰ سال در برابر تجزیه مقاوم‌اند؟

حس بویایی مورچه با حس بویایی سگ برابری می‌کند؟

در یک سانتی‌متری پوست شما ۱۲ متر عصب و ۴ متر رگ و مویرگ است؟

CAPTCHA Image