10.22081/poopak.2017.63994

این هم یک راه دیدن است /هر تاری، تار عنکبوت نمی‌شود /زیره /هر سال یک زنگوله /آیا انسان می‌تواند به سیاره‌ها و ستاره‌ها سفر کند؟ /آیا می‌دانید؟

علمی‌های کوچولو
این هم یک راه دیدن است

ستاره‌ی دریایی در انتهای هر شاخک خود، خال‌ها و لکه‌هایی دارد که کار چشم را برای او انجام می‌دهند و حیوان را از آن‌چه در اطراف او اتفاق می‌افتد، آگاه می‌کنند. پوست بدن این جانور بازی‌گوش و پرحرکت به قدری حساس است که در هر لحظه به او می‌فهماند که چه چیزی یا چه حیوان دیگری نزدیک اوست.

هر تاری، تار عنکبوت نمی‌شود

عنکبوت با زیرکی خاصی، غذا، گل و فضای مورد نظر و دلخواه هر یک از حشرات را در نظر می‌گیرد و سپس اقدام به ساختن تارهای مخصوص می‌کند. عنکبوت‌ها با طراحی و رنگ‌آمیزی، تارهای مخصوص درست می‌کنند. آن‌ها با این کار خود، باعث جذب حشراتی می‌شوند که دنبال غذا هستند.

زیره

دانشمندان، زیره را یک گیاه معجزه‌گر می‌دانند. بنا بر گزارش‌هایی از علم پزشکی، خاصیت‌های جدیدی برای روغن زیره شناخته شده است؛ از جمله جلوگیری از ابتلا به سرطان. هم‌چنین روغن زیره، سیستم دفاعی بدن را در مقابل بیماری‌ها تقویت می‌کند.

هر سال یک زنگوله

مار زنگی یک نوع مار سمّی است که برای ترساندن دشمنانش انتهای دُمش را به شدت تکان می‌دهد، تا صدای زنگوله‌ی دُمش باعث وحشت دشمن شود! زنگوله‌ی مار زنگی، از پوست خشکیده ساخته شده است. زمانی که مار پوست می‌اندازد، پوست قدیمی که از قبل مانده است، تبدیل به زنگوله می‌شود. به این ترتیب با هر بار پوست انداختن، تعداد زنگوله‌ها اضافه می‌شود. مار با تکان دادن دُم خود، از این پوست‌های خشک‌شده صدایی مانند جغجغه‌ی بچه درمی‌آورد و از خود دفاع می‌کند.

آیا انسان می‌تواند به سیاره‌ها و ستاره‌ها سفر کند؟

ستاره‌ها آن‌قدر از ما دور هستند که اگر بخواهیم با فضاپیمایی که بالاترین سرعت ممکن را دارد به نزدیک‌ترین ستاره سفر کنیم، این سفر بیست‌هزار سال طول خواهد کشید و بعید به نظر می‌رسد که انسان‌ها بتوانند یک روزی به ستاره‌ها سفر کنند.

آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید ۸۵ درصد گیاهان در اقیانوس‌ها هستند؟

آیا می‌دانید استخوان‌های ران انسان قوی‌تر از بتن هستند؟

آیا می‌دانید آب گرم از آب سرد زودتر یخ می‌بندد؟

آیا می‌دانید افراد باهوش داراى روى و مس بیش‌ترى در موهای‌شان هستند؟

آیا می‌دانید استرالیا تنها قاره‌ی بدون آتشفشان فعال است؟

آیا می‌دانید مینای دندان، سخت‌ترین ماده در بدن شماست؟

CAPTCHA Image