ای قدس! تو آزاد می‌شوی...

10.22081/poopak.2017.65092

ای قدس! تو آزاد می‌شوی...



 

محمدرضا صادقی

 

این بار می‌خواهیم به جایی برویمو در آن قدم بزنیم که سرزمینی مقدس است؛ کشور فلسطین.

این کشور، محل تولد، محل زندگی، محل عبادت و محل دفن تعدادی از پیامبران خداست. حضرت ابراهیم(علیه السلام)، حضرت سلیمان(علیه السلام)، حضرت موسی(علیه السلام)، حضرت عیسی(علیه السلام)،(1) حضرت یعقوب(علیه السلام) و... برای همین، یهودی‌ها، مسیحی‌ها و مسلمان‌ها به آن‌جا احترام می‌گذارند و فلسطین را سرزمینی مقدس می‌دانند. این کشورِ سرشار از نعمت و برکت خدا، از شمال با لبنان و سوریه، از شرق با اردن و از جنوب با مصر همسایه است.

غرب فلسطین هم ساحل دریای مدیترانه است. سرزمین فلسطین خیلی زود (سال ۱5هجری) بدون جنگ و خونریزی به دست مسلمان‌ها فتح شد. خیلی از مردم آن، آزادانه مسلمان شدند. این کشور کهن، بارها و بارها زیر تاخت و تاز لشکرهای متجاوزِ مسیحی (مخصوصاً در جنگ‌های صلیبی) به ویرانه‌ای تبدل شد؛ اما همیشهیک کشور اسلامی باقی ماند. تا این‌که ده‌ها سال پیش، به اشغال صهیونیست‌های ستم‌گر یهودی در آمد!

آنان با مظلوم‌نمایی و با اسم آواره و پناهنده، روی خاک پاک فلسطین پا گذاشتند؛ اما کم‌کم معلوم شد که چه نقشه‌هایی در سرشان دارند. انگلیسی‌های استعمارگر که در زمان جنگ جهانی دوم، کشور فلسطین را زیر نفوذ خودشان داشتند، به یک طراحی شیطانی دست زدند. به این ترتیب با حمایت انگلیس‌ها، صهیونیست‌ها خودشان را به عنوان صاحبان اصلی فلسطین، جا زدند! حالا فلسطینی‌های ستم‌دیده، سال‌ها با زور و شکنجه و اسارت و شهادت مردان و زنان و کودکان بی‌گناه‌شان روبه‌رو هستند و بسیاری از آن‌ها، از سرزمین مادری خود، دور و آواره‌اند.

اما امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، فرمود: «اسرائیل باید نابود شود. مردم مظلوم فلسطین باید به خانه‌های خود برگردند و قبله‌ی(2) اول مسلمان‌ها برای همیشه آزاد و آباد باشد.»

برای همین است که ما نیز می‌گوییم: «ای قدس! ای قبله‌ی مظلوم ما! تو به زودی آزاد می‌شوی و ما آزادی‌ات را جشن خواهیم گرفت...»

 

1. البته مسلمانان معتقدند حضرت عیسی(علیه السلام) به خواست خدا زنده است و یک روزی به همراه امام زمانk به میان مردم برمی‌گردد.

2. پیش از آن‌که کعبه برای نماز قبله‌گاه مسلمانان باشد، بیت‌المقدس قبله‌ی آن‌ها بود؛ اما در زمان حضرت محمدj به دستور خدا مسلمانان به سمت کعبه نماز خواندند.

CAPTCHA Image