آیا میدانید؟

10.22081/poopak.2018.66518

آیا میدانید؟


علمی‌های کوچولو

سیده‌مرضیه سادات

آرام

دوربینم را برمی‌دارم. سوار یک بالن خیالی می‌شوم و به آسمان می‌روم. به اولین جایی که می‌رسم، اقیانوس آرام است. اقیانوس آرام، اقیانوسی بزرگ و زیبا با انواع زیادی از ماهی و حیوانات دریایی است. بعضی از قسمت‌های اقیانوس آرام به عمق یازده کیلومتر می‌رسد. وای چه‌قدر شگفت‌آور است!

خواب‌آلود

باغ وحش ما یک کوروکودیل دارد. شنیده‌ام یک کوروکودیل نمی‌تواند زبانش را دربیاورد. جلو می‌روم و صدایش می‌زنم. بیچاره خواب است.

اسب‌ها

یک روز به صحرا رفتم. مرد اسب‌سواری را دیدم. او مهربان و خوش‌حرف بود. او می‌گفت: «اسب‌ها خیلی باوفا هستند. اسب‌ها تند می‌دوند. اسب‌ها می‌توانند در حالت ایستاده بخوابند.» من گفتم چه جالب!

عسل

امشب مجری تلویزیون یک حرف علمی قشنگی زد. شاید شما شنیده باشید. او می‌گفت: «همه‌ی میوه‌ها و غذاها فاسد می‌شوند؛ اما عسل تنها چیزی است که فاسد نمی‌شود.»

یک سیب سرخ

مادرم یک سیب سرخ و آبدار توی کیفم گذاشت و گفت: «دوست دارید صبح‌ها سر حال و بدون خواب‌آلودگی باشید؟ پس سیب بخورید. خوردن سیب اول صبح باعث دور شدن خواب‌آلودگی می‌شود.»

عصای راهنما

چه جالب! محققان برای افراد نابینا عصای هوشمند ساخته‌اند. این عصا به آن‌ها کمک می‌کند تا مسیر خود را به راحتی پیدا کنند. هم‌چنین این عصا می‌تواند عکس دوستان نابینا را در خود ذخیره کند. وقتی انسان نابینا نزدیک دوستان خود می‌شود، عصا علامت می‌دهد.

مترسک لیزری

وای چه عجیب! در مزارع بعضی از کشورها دیگر مترسک دیده نمی‌شود. آن‌ها برای دور کردن پرندگان از مزارع از نور لیزر استفاده می‌کنند.

پرندگان با دیدن نور سبز لیزر فکر می‌کنند شکارچی‌ها به آن‌ها حمله کرده‌اند و فرار می‌کنند.

پفک

من که خیلی کم پفک می‌خورم. خانم‌معلم‌ ما گفته است: «چسبندگی پفک تا حدی است که با هفت بار مسواک زدن هم به خوبی تمیز نمی‌شود. هم‌چنین پفک باعث بی‌اشتهایی می‌شود.»

آیا می‌دانید هر عنکبوت تار ویژه‌ی خود را دارد و هیچ‌گاه تارهای او شبیه تارهای عنکبوت‌های دیگر نیست؟

آیا می‌دانید روباه‌ها همه‌چیز و همه‌جا را خاکستری می‌بینند؟

آیا می‌دانید خفاش‌ها نوزده ساعت و شیرها هفده ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند؟

CAPTCHA Image