آیا میدانید؟

10.22081/poopak.2018.66740

آیا میدانید؟


علمی‌های کوچولو

سیده‌مرضیه سادات

باکتری و دندان

دیروز رفته بودم پیش یک دندان‌پزشک مهربان، او من را کنار خود نشاند و گفت: «توی دهان شما، غیر از زبان، دندان و لثه، تعداد زیادی باکتری‌ است. باکتری‌ها، موجودات زنده و بسیار ریزی هستند که روی لثه، دندان‌ها و زبان شما زندگی می‌کنند که برای دندان‌های‌تان ضرر دارند. حتماً مسواک بزنید که باکتری‌های توی دهان‌تان از بین بروند. شما باید خیلی مواظب دندان‌های خوشگل‌تان باشید.

سیب و هوا

درخت سیب دست‌هایش را پایین آورد و یک سیب سرخ به من داد. من با خوش‌حالی آن را توی آب حوض‌مان انداختم تا شسته شود. آن سیب روی آب ایستاد. آیا شما تا حالا سیب‌تان را توی آب انداخته‌اید؟ سیب روی آب می‌ایستد. می‌دانید چرا؟ چون سیب از مقداری هوا تشکیل شده؛ یعنی ۲۵ درصد هوا توی آن است.

نفس کشیدن در هنگام صحبت کردن

تا حالا دقت کرده‌اید وقتی صحبت می‌کنید نمی‌توانید نفس بکشید؟ امتحان کنید! فقط مواظب باشید! حالا خوب متوجه شدید که وقتی صحبت می‌کنید نمی‌توانید نفس بکشید یا برعکس وقتی نفس می‌کشید نمی‌توانید صحبت کنید!

رنگ آبی

مادربزرگ لپ‌های مرا بوسید، به پیراهن آبی‌ام نگاه کرد و گفت: «رنگ آبی خیلی زیباست و خیلی‌ها دوستش دارند.» من هم خیلی رنگ آبی را دوست دارم؛ آسمان آبی، دریای آبی؛ اما دقت کردید هیچ نوع غذایی آبی نیست؟ آبی بودنِ غذا نشانه‌ی خراب شدن و فاسد شدن غذاست؛ یعنی آن غذا سمی شده است. و باید دور ریخته شود.

آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید دلفین‌ها برای خودشان اسم دارند و هم‌دیگر را به اسم صدا می‌کنند؟

آیا می‌دانید قایق‌سواری یکی از تفریحاتی است که خیلی‌ها به آن علاقه دارند؟ قایق اولین بار از سوی مصری‌های باستان ساخته شده است.

آیا می‌دانید اکثر مردم در زمانی کم‌تر از هفت دقیقه به خواب می‌روند؟ شما چه‌طور؟

آیا می‌دانید کانگوروها نمی‌توانند عقب‌عقب راه بروند؟

آیا می‌دانید روز تولد شما حداقل با نه میلیون نفر دیگر در دنیا یکی است؟

آیا می‌دانید هر چشم مگس دارای ده هزار عدسی است.

آیا می‌دانید یک خرس می‌تواند با سرعت یک اسب بدود؟

آیا می‌دانید برنج غذای اصلیِ پنج درصد مردمان جهان است؟

آیا می‌دانید نور خورشید فقط تا چهارصد متریِ آب دریا نفوذ می‌کند؟

CAPTCHA Image