آیا میدانید؟

10.22081/poopak.2019.67476

آیا میدانید؟


سیده‌مرضیه سادات

تولید صدا

در یک کتاب علمی خواندم: دندان‌ها فقط برای جویدن نیست؛ لب‌ها، دندان‌ها، زبان، گونه‌ها و ماهیچه‌های گلو به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم انواع صداها را تولید کنیم. بنابراین شما نمی‌توانید با دهان‌بسته صحبت کنید. حالا می‌توانید امتحان کنید!

تخم‌مرغِ خراب

مادربزرگ خواست برایم نیمروی خوش‌مزه درست کند. سه‌تا تخم‌مرغ آورد. رنگ یکی از آن‌ها تیره بود. فوری یک کاسه پر از آب کرد و آن را داخلش انداخت. بعد به من گفت: «هیچ می‌دانستی که تشخیص تخم‌مرغ سالم از خراب با قرار دادن آن در کاسه‌ای پر از آب انجام می‌گیرد. به این صورت که اگر تخم‌مرغ ته‌نشین شود سالم است؛ و اگر روی آب شناور شود خراب است.»

پنگوئن‌ها

داشتم تلویزیون تماشا می‌کردم. یک برنامه‌ی علمی درباره‌ی پنگوئن‌ها بود. مجری تلویزیون می‌گفت: «یک پنگوئن نر می‌تواند یک ماهی را بیش از یک هفته بدون این‌که هضمش کند. در معده‌ی خود نگه‌ دارد. هر موقع لازم شد پنگوئن مقداری از آن را بیرون می‌آورد و به بچه‌های خود می‌دهد.»

موز

چه‌قدر میوه می‌خورید؟ حتماً از بین میوه‌ها موز را خیلی دوست دارید. موز تنها میوه‌ای است که هیچ‌کس حتی نوزادان به آن حساسیت ندارند. پس موز بخورید. نوش‌جان‌تان!

بوی بد

اگر به دلیل فعالیت و یا ورزش زیاد مرتب مجبور به شستن لباس هستید، نباید عرق را برای بوی بد لباس‌ها سرزنش کنید. عرق به خودی خود بو ندارد. این بو زمانی تولید می‌شود که باکتری روی پوست با عرق آمیخته می‌شود. آن وقت بوی بدی را استشمام می‌کنید.

استخوان‌های بدن

بچه‌‌ها بیش‌تر استخوان دارند یا بزرگ‌سالان؟ ممکن است در جواب به این سؤال بگویید بزرگ‌سالان، ولی اشتباه می‌کنید. بزرگ‌سالان ۲۰۶ استخوان دارند. در حالی که کودکان سی‌صد استخوان در بدن دارند!

آیا می‌دانید؟

ماهی قزل‌آلا می‌تواند پرش‌هایی به ارتفاع حدود دومتر داشته باشد؟

افراد با چشم‌های آبی در تاریکی دید بهتری دارند؟

نوعی ماهی به نام آبنوس در گلوی خود دندان در می‌آورد؟

هیچ پنگوئنی در قطب شمال وجود ندارد؟

کرگدن‌ها قادرند سریع‌تر از انسان‌ها بدوند؟

عمر سنجاقک‌ها تنها 24 ساعت است؟

یک تمساح بیش از صد سال زندگی می‌کند؟

CAPTCHA Image