10.22081/poopak.2019.67612

آیا میدانید؟

سیده‌مرضیه سادات

ورزشمغز

یک روز توی یک کتاب علمی خواندم: مغز هم مانند بیش‌تر قسمت‌های دیگر بدن، به ورزش‌های منظم برای قوی شدن نیاز دارد. یکی از آن ورزش‌های شاد و خوب، حل کردن جدول است. آیا شما جدول حل کردن را دوست دارید؟

سیب و صبح

- ای وای مامان‌جان! چرا زحمت کشیدی؟

- نه عزیزگلم، زحمت نیست. این وظیفه است. بفرما سیب خوش‌مزه! دانشمندان می‌گویند صبح‌ها سیب بخورید. خوردن سیب در صبح باعث دور شدن خواب‌آلودگی می‌شود و روزی پر از انرژی را شروع می‌کنید.

شیارهای کف دست

معلم ما یک بار یادمان داد و گفت: «آیا تا به حال به کف دست خود با دقت نگاه کرده‌اید؟ آیا هیچ می‌دانستید که شیارها و خط‌های کف دست کمکی برای بهتر گرفتن اشیا هستند؟»

زعفران خنده

رفته بودیم به شمال خراسان. جایی که زعفران زیاد است. پیرزنی مهربان برای ما شربت زعفران آورد و با خنده گفت: «بچه‌های گلم! زعفران شادی‌آور است و خوردن زیادش باعث خنده می‌شود.»

فیل‌ها

من و دوستانم به اردوی یک روزه در تهران رفتیم. ما را به باغ وحش بردند. ما با یک فیل بزرگ روبه‌رو شدیم. فیل‌بان حرف‌های جالبی درباره‌ی آن فیل زد. مثلاً گفت: «فیل‌های بالغ روزانه 220 کیلوگرم غذا و 200 لیتر آب مصرف می‌کنند.»

مرکز دمای بدن

پیشانی انسان مرکز دمای انسان است؛ یعنی اگر شما دمای پیشانی‌تان را تغییر دهید، دمای بدن‌تان هم به همان اندازه تغییر می‌کند. این یکی از دلایلی است که وقتی ما می‌خواهیم ببینیم که آیا تب داریم یا نه دست‌مان را روی آن می‌گذاریم.

آیا می‌دانید؟

تخم‌مرغ خیلی برای بدن مفید است؛ چون همه‌ی ویتامین‌ها را دارد.

بزرگ‌ترین جانور خشکی که هم اکنون در جهان وجود دارد فیل آفریقایی است.

زخم‌های سوسمار هیچ‌وقت چرک نمی‌کند؛ زیرا خون این حیوان دارای ماده‌ای است که از چرک کردن زخم‌ها جلوگیری می‌کند.

بهترین نوشیدنی که در قرآن ذکر شده «شیر» است.

در شیلی منطقه‌ای صحرایی وجود دارد که هزاران سال است در آن باران نباریده است.

هر عنکبوت تار ویژه خود را دارد و هیچ‌گاه تارهای آن‌ها به هم شبیه نیستند.

عسل تنها غذایی است که فاسد نمی‌شود.

پول از کاغذ درست نشده، بلکه از کتان ساخته شده است.

CAPTCHA Image