سیلان همان سریلانکاست

10.22081/poopak.2019.67802

سیلان همان سریلانکاست


سیلان همان سریلانکاست

محمدرضا صادقی

امتحان نهایی‌ام را خیلی خوب دادم. خیالم راحت بود که با نمره‌ای بالا قبول می‌شوم و بابا به قول خودش عمل می‌کند؛ اما هنوز چند روز مانده به گرفتن کارنامه، بابا گفت: «میثم! آماده شو یکی- دو روز بعد می‌خواهیم به شمال برویم!» گفتم: «بابا من که هنوز کارنامه‌ام را نگرفته‌ام!» بابا هم گفت: «مرخصی من از اداره جور شده و تازه اطمینان دارم آن‌جوری که تو درس خواندی حتماً با نمره‌ی عالی قبول می‌شوی! بی‌خودی هی معطل نکن!»

خلاصه رفتیم به لاهیجان خانه‌ی عمه‌لیلا. من با پسرعمه امیر و خواهرم با دخترعمه‌ها خیلی خوب و صمیمی هستیم. عمه‌ی من زنی زحمت‌کش و مهربان است.

شوهرعمه‌ام، آقاابراهیم هم مرد با محبت و پر تلاشی است. او در شرکت چای لاهیجان کار می‌کند. راستی گفتم چای؛ چای عمه‌لیلا واقعاً خوش‌طعم است و خیلی به دل می‌چسبد! به بابا گفتم: «بابا چرا ما کم‌تر از چای ایرانی استفاده می‌کنیم با این‌که عطر و بویش عالی است؟» بابا به من جواب داد: «متأسفانه بیش‌تر چای خشک‌های ما از خارج وارد می‌شود به خصوص چای سیلان، و مردم ما به آن چای‌ها دیگر عادت کرده‌اند! گفتم: «سیلان دیگر کجاست بابا؟» بابا گفت: «بگذار از داخل گوشی با اینترنت جوابت را بدهم: سیلان نام قدیمی کشور سریلانکاست. سریلانکا در جنوب کشور هند و در میان اقیانوس هند و خلیج بنگال قرار دارد. این کشور حدود ۲۱ میلیون نفر جمعیت دارد. کشور سریلانکا که شکل آن شبیه قطره‌ی در حال چکیدن است، قدمت تاریخی چند هزار ساله دارد و به آن جواهر اقیانوس هند می‌گویند! پایتخت این کشور سرسبز و زیبا شهر شلوغ کلمبو است. شهرهای دیگر آن‌جا به نام‌های: کندی، دامبولا، سیگیریا، بنتوتا و پولونارو هستند. مردم سریلانکا بیش‌ترشان بودایی و تعداد اندکی هم مسلمان و مسیحی هستند.

زبان رسمی در سریلانکا، سینهالا و تامیلی است. این کشور با داشتن ذخیره‌های معدنی مهم، سال‌ها در اشغال کشورهای متجاوزی مثل پرتغال، هلند و انگلیس بوده است. محصول صادراتی سریلانکا بیش‌تر چای و برنج است؛ البته هر ساله گردش‌گران زیادی از سراسر دنیا برای دیدن معبدها، قلعه‌ها و کلیساهای قدیمی و هم‌چنین منظره‌ها و ساحل‌های چشم‌نواز به سریلانکا می‌روند.

سریلانکا چند سال درگیر جنگ داخلی بود. پس از آن حدود ده سال در این کشور صلح و آرامش برقرار شد. تا این‌که چند ماه پیش دوباره طرف‌داران داعش و آمریکا در این کشور بمب‌گذاری کردند و تعدادی از مردم را کشتند.

CAPTCHA Image