تقویم روزها

10.22081/poopak.2021.70266

تقویم روزها

موضوعات


تقویم روزها

عباسعلی متولیان

یکم فروردین، عید نوروز

ننه‌سرما که بساطش را جمع می‌کند تا برود، درختان از خواب زمستانی بلند می‌شوند و شکوفه‌های زیبای بهاری روی شاخه‌ها جا خوش می‌کنند. آمدن نوروز جشن سنتی ماست؛ چون همه دور یک سفره می‌نشینیم، ماهی گلی، سبزه، سیب، سرکه، سکه، سمنو، سیر و سماق به همراه قرآن وسط سفره هستند. به چرخش عقربه‌های ساعت خیره می‌شویم تا عید شود و تلویزیون سال جدید را اعلام کند. من عاشق عیدی‌های پدربزرگ هستم که همراه با یک پر گُل محمدی بین صفحه‌های قرآن می‌گذارد و ما نوه‌ها هر صفحه را که باز می‌کنیم، یک عیدی برمی‌داریم.

پنجم ‌فروردین، میلاد حضرت علی‌اکبر(ع)و روز جوان

امام حسین(ع) به پدرش حضرت علی(ع) علاقه‌ی بسیار داشت، به همین خاطر اسم تمامی پسرانش را علی گذاشت. علی‌اکبر(ع)، هر چه بزرگ‌تر می‌شد از نظر قیافه و اخلاق نیز روزبه‌روز بیش‌تر شبیه پیامبر(ص) می‌شد و امام حسین(ع) و عمه‌اش حضرت زینب(س) هر وقت دل‌شان برای جدشان تنگ می‌شد، علی(ع) را نگاه می‌کردند. او در نگاه پدرش خلاصه‌ی خوبی‌های طایفه‌ی بنی‌هاشم بود.

نهم فروردین، میلاد امام زمان(عج)

بابا می‌گوید امام ما یک روزی که عید است، می‌آید. ما کوچه‌ها را آذین بسته و چراغانی می‌کنیم. مادربزرگ توی منقل قدیمی، اسفندِ جدید و تازه که از روستای خودشان آورده، دود می‌کند. مامان، شیرینی خانگی خوش‌مزه می‌پزد و من نیز با کاغذ رنگی‌ها بادبادک درست می‌کنم و روی آن می‌نویسم «سلام بر باران بهاری». دوست دارم بادبادکم بچرخد در آسمان‌ها و امام زمانo در بالای کعبه، آن را ببیند. با آمدن او همه با هم مهربان می‌شوند و دیگر کسی به دیگری ظلم نمی‌کند. بیماری‌ها از بین می‌روند و همه جای این دنیا مثل بهشت، زیبا و سرسبز می‌شود.

دوازدهم فروردین، روز جمهوری اسلامی

در میان آلبوم عکس خانوادگی یک عکسی است که مردی در کنار یک صندوق رأی ایستاده و با دستش علامت پیروزی را نشان می‌دهد. از بابابزرگ می‌پرسم که این عکس کیست؟ او می‌گوید: «یادش بخیر دخترم، این روز، ما برای اولین بار بعد از این‌که شاه را از کشور فراری دادیم، پای صندوق رأی رفتیم تا در یک انتخابات بزرگ شرکت کنیم.» من پرسیدم: «برای چه می‌خواستید رأی بدهید؟» بابابزرگ گفت: «امام خمینی از ما خواست که ما با رأی‌های‌مان بگوییم که حکومت ما جمهوری اسلامی باشد یا نه. در آن روز بیش از 98 درصد ما مردم به حذف سلطنت و استقرار جمهوری اسلامی در کشور رأی دادیم و امام روز 12 فروردین این خبر خوش‌حال ‌کننده را اعلام کرد.»

سیزدهم فروردین، روز طبیعت

روز طبیعت، روز سیزدهم فروردین است. مردم ایران همراه با سبزه‌های خود به طبیعت می‌روند تا همراه خانواده این روز را در میان جنگل‌ها، پارک‌ها، کنار دریا و رودها به تفریح و شادی، بگذرانند. سالی که گذشت ویروس بدجنس کرونا همه را خانه‌نشین کرد. ان‌شاءالله این بیماری که برود دوباره صدای خنده‌ی بچه‌ها در حالی که در چمن‌ها می‌دوند و بازی می‌کنند، در همه جا بپیچد.

بیستم فروردین، روز ملی فناوری هسته‌ای

بعد از پیروزی انقلاب ایران خواست مستقل باشد. کشورهایی در دنیا بودند که نمی‌خواستند ایران مستقل باشد، به همین خاطر ما را تحریم کردند. یکی از چیزهایی که ما در آن تحریم شدیم، انرژی هسته‌ای بود. در این روز و در سال 85 دولت ایران برای اولین بار به صورت رسمی اعلام کرد ما توانستیم خودمان اورانیوم را غنی‌سازی کنیم تا بتوانیم برای نیروگاه، سوخت هسته‌ای تولید کنیم. به همین خاطر این روز غرورآفرین در تاریخ ما ثبت شد.

CAPTCHA Image