تالاب‌های بروجن

10.22081/poopak.2021.70419

تالاب‌های بروجن


تالاب‌های بروجن

زمین ما

مهدی خسروی

بروجن، یکی از شهرهای زیبای ایران و جزء استان چهارمحال و بختیاری است. این استان در منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد. بروجن به «بام ایران» معروف است. هوای این شهر در بهار و تابستان خیلی خنک است. مردم ایران هم به آن‌جا خیلی سفر می‌کنند تا از مکان‌ها و ‌جاذبه‌های طبیعی آن لذت ببرند. در شهرستان بروجن دو تالاب زیبا وجود دارد که خیلی از هم دور نیستند: تالاب چغاخور و تالاب گندمان.

تالاب چغاخور

فصل پاییز تالاب چغاخور، خیلی جذاب است؛ چون پرنده‌های مهاجر به این تالاب می‌آیند و بچه‌های خود را به دنیا می‌آورند. پرواز این پرندگان در این تالاب، خیلی دیدنی و زیباست. اردک، لک‌لک سفید، قو و فلامینگو از پرندگانی هستند که این تالاب را دوست دارند. در فصل تابستان، عشایر و مردم چادرنشین هم به کنار تالاب می‌آیند و زندگی می‌کنند. آب تالاب چغاخور، از چشمه «آب‌سفید» در سبزکوه می‌آید که خود این چشمه هم از جاهای دیدنی بروجن است.

تالاب گندمان

در تالاب گندمان، گیاهان آبیِ جالبی مثل نی، آلاله، نخل آبی رشد می‌کنند. پرندگان آبزی هم این تالاب را مثل تالاب چغاخور دوست دارند و به این‌جا می‌آیند. آب این تالاب، هم از چند چشمه اطراف تالاب و رودخانه آقبلاغ و هم از برف و باران تأمین می‌شود. آب اضافی تالاب چغاخور هم به این تالاب می‌ریزد.

زمستان‌های تالاب گندمان خیلی سرد و برفی است، ولی در فصل بهار و تابستان، اطراف تالاب سرسبز است و دامداران دام‌های‌شان را برای چرا و خوردن گیاهان تازه به آن‌جا می‌برند.

CAPTCHA Image