کشوری با حرف چ

10.22081/poopak.2020.70462

کشوری با حرف چ


با کشورهای دیگر

کشوری با حرف چ!

محمدرضا صادقی

دیشب دخترخاله‌هایم مهسا و ریحانه مهمان ما بودند. داشتیم با خانواده اسم و فامیل بازی می‌کردیم. به حرف چ رسیدیم. نوبت اسم کشور شد. مامان نوشته بود کشور چک. خاله‌منیره گفت: «من نوشتم کشور چچن.» تا اسم چچن به گوشم خورد پقی زدم زیر خنده و گفتم: «این دیگر چه جور اسم کشوری است؟»

خاله گوشیِ همراهش را دستش گرفت و با کمک نرم‌افزار جغرافیای کشورها جست‌وجوی کوتاهی کرد. بعد توضیح داد: «کشور جمهوری چچن در جنوب‌شرقی کشور روسیه و در شمال کشور گرجستان قرار گرفته و جمعیت این کشور از 5/1 تا ۲ میلیون نفر است. این کشور در دامنه‌ی شمالی کوه‌های قفقاز جای دارد. چچنی‌ها مسلمانند و مذهب حنفی دارند. دین اسلام، دست کم در چهار قرن پیش به آن‌جا راه یافته است. زبان‌شان روسی و یا چچنی است. جالب این‌که در زبان چچنی از کلمه‌های فارسی، عربی، ترکی، گرجی و روسی زیاد استفاده می‌شود. کشور چچن در سال ۱۹۹۱ میلادی تأسیس شد و دوازده سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۳ دارای قانون اساسی شد. پرچم آن به سه رنگ سبز، سفید و قرمز است.

مهم‌ترین شهر و پایتخت کشور چچن، شهر «نگروزنی» است که مسجد بزرگ و زیبای «احمد کادربوف» در آن‌جا قرار گرفته است. واحد پول کشور چچن، روبل نام دارد. البته در تاریخ آمده که سرزمین چچن در طول سالیانی دراز، برای استقلال خود جنگیده و خون‌ریزی‌های زیادی را به خود دیده است. بسیاری از نیروهای چچنی حاضر هستند در شرایط خیلی سخت هم بجنگند. برای همین کشورهایی مانند عربستان از آن‌ها برای کارهای تروریستی در سوریه استفاده می‌کنند. هم‌چنین تعدادی تروریست از کشورهای دیگر به چچن رفته‌اند. متأسفانه امروزه ناامنی و بی‌کاری در آن‌جا نگران‌کننده است.

CAPTCHA Image