تالاب گمیشان

10.22081/poopak.2021.70505

تالاب گمیشان


تالاب گمیشان

مهدی خسروی (میم زندگی)

 

گُمیشان، شهری زیبا در استان گلستان است. اسم محلیِ این شهر به زبان ترکمنی، «گُمیش دَپه» یا «گمیش تپه» به معنای «تپه‌ی نقره‌ای» است. چون این شهر در کنار دریای خزر است و باران‌های زیادی هم در آن می‌بارد، یک تالاب آب شور در آن تشکیل شده که به آن «تالاب گمیشان» می‌گویند. بخش کمی از این تالاب، در کشور ترکمنستان که همسایه‌ی ایران است، قرار دارد.

تالاب گمیشان

تالاب بزرگ گمیشان، چون در کنار دریای خزر است، تابستانش گرم و مرطوب و زمستانش سرد و ملایم است. از نیمه‌های پاییز که هوای روسیه، همسایه‌ی شمالی ایران، خیلی سرد می‌شود، پرندگان مختلفی از آن‌جا به این تالاب که آب و هوای مناسب‌تری دارد، مهاجرت می‌کنند و تا آخر اسفند و گاهی تا فروردین می‌مانند؛ پرندگانی مانند فلامینگو، قو، حواصیل، سار، مرغابی‌های سر حنایی و سرسبز، لک‌لک، پلیکان، چکاوک، غاز خاکستری و پرستوی دریایی. این پرندگان مهاجر، زمستان تالاب گمیشان را خیلی دیدنی می‌کنند.

در این تالاب، غیر از پرندگان، انواعی از گیاهان شورپسند وجود دارد؛ یعنی گیاهانی که در آب شور رشد می‌کنند. هم‌چنین گونه‌های مختلفی از ماهیان (مثل کپور و شیشه ماهی)، سخت‌پوستان، نرم‌تنان، دوزیستان و خزندگان، جزء محیط زیست این تالاب هستند.

متأسفانه بعضی از کارهای ما آدم‌ها در حال آسیب زدن به این تالاب است؛ مثل شکار بیش از اندازه یا وارد شدن فاضلاب‌های شهری یا صنعتی (کارخانه‌ای) و کودهای شیمیایی.

نام این تالاب در سازمان‌های جهانی ثبت شده است و کسانی که در دنیا به محیط زیست زمین اهمیت می‌دهند، حواس‌شان به این تالاب هست.

CAPTCHA Image