علمی

10.22081/poopak.2019.70532

علمی


علمی‌های کوچولو

 

سیده‌مرضیه سادات

 

خواب ماهی‌ها

آقامعلم از ما پرسید: «ماهی‌ها چگونه می‌خوابند؟» به خانه آمدم و از پدرم پرسیدم، نمی‌دانست. از مادر پرسیدم، او هم نمی‌دانست؛ اما فوری به سراغ یک کتاب علمی رفت و برایم خواند که: شیوه‌ی خوابیدن ماهی‌ها هیچ شباهتی به ما ندارد. آن‌ها تنها در یک جا معلق می‌مانند و استراحت می‌کنند. چه جالب!

چه شناگران ماهری

اصلاً فکرش را هم نمی‌کردم که پنگوئن‌ها شناگر باشند. حالا که دارم یک مجله‌ی علمی می‌خوانم در این‌جا نوشته شده: «پنگوئن‌ها می‌توانند در زیر آب با سرعت چهل کیلومتر بر ساعت شنا کنند.»

دلفین‌های با هوش

دلفین‌ها حیوانات باهوش و شادی هستند. آن‌ها بسیار بازی‌گوش‌اند و این بازی‌گوشی به خاطر هوش بسیار بالای‌شان است. این حیوانات سال‌های سال است که نظر دانشمندان را به خود جلب کرده‌اند و تا به حال اطلاعات جالبی در مورد آن‌ها کشف شده است. دلفین‌ها خانوادگی زندگی می‌کنند. آن‌ها برای ادامه‌ی زندگی به هم کمک می‌کنند. مثلاً وقتی یک دلفین به سن رشد می‌رسد، اعضای خانواده با تشکیل گروه، یک مدرسه‌ی خانوادگی تشکیل می‌دهند، بعد به او یاد می‌دهند، چگونه شکار کرده و خود را برای سفرهای دور و دراز آماده کنند.

درباره‌ی چشم‌ها چه می‌دانید؟

من از یک چشم‌پزشک شنیدم که می‌گفت: «چشم‌ها تنها قسمتی از بدن هستند که می‌توانند در هر زمانی صد در صد فعال باشند، چه شب باشد، چه روز و بدون هیچ استراحتی؛ اما پلک‌های چشم و ماهیچه‌های خارجی چشم نیاز به استراحت دارند، ولی خود چشم‌ها هرگز نیاز به استراحت ندارند.

پسته

آیا پسته دوست دارید؟ این آجیل خوش‌مزه سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند و باعث می‌شود دیرتر مریض شویم و مقاوم‌تر بمانیم.

به خاطر درختان

به درختان آسیب نرسانیم و آن‌ها را دوست داشته باشیم؛ زیرا درختان مثل ریه‌ها برای زمین (برای نفس کشیدن) هستند.

آن‌ها گازهای سمی و حتی گرد و غبار معلق در هوا را جذب می‌کنند و در مقابل، گاز اکسیژن پس می‌دهند. پس به درخت‌ها احترام بگذاریم.

نمک

خیلی‌ از ما درباره‌ی نمک چیزی نمی‌دانیم. فقط آن را می‌خوریم، بدون این‌که توجهی به آن بکنیم؛ اما واقعاً نمک از کجا می‌آید؟ منبع عمده‌ی نمک، آب دریاست؛ در واقع آب دریا یک منبع بزرگ نمک است. دو روش اصلی برای استخراج نمک وجود دارد، یکی از آب دریا و دیگری با استفاده از اعماق زمین.

آیا می‌دانید؟

بویایی انسان قوی است. انسان می‌تواند پنجاه‌هزار بوی مختلف را به خاطر بسپرد.

شیشه به ظاهر جامد است، ولی مایعی است که با سرعت بسیار کُند حرکت می‌کند.

سالی پانصد شهاب‌سنگ به زمین برخورد می‌کنند.

اگر اکسیژن هوا بیش‌تر بود، حشرات بزرگ‌تر بودند. مثلاً یک سنجاقک به اندازه‌ی یک شاهین می‌شد!

نوشابه‌های زرد زیان‌بارتر از نوشابه‌های سیاه‌ هستند.

خوردن یک سیب اول صبح، بیش‌تر از قهوه باعث دور شدن خواب‌آلودگی می‌شود.

CAPTCHA Image