علمی

10.22081/poopak.2019.70561

علمی


علمی‌های کوچولو

به کوشش: سیده‌مرضیه سادات

ساختن کاغذ

بابای هنرمندم یک بار به من گفت: «آیا تا به حال فکر کرده‌ای دفتری که روی آن نقاشی می‌کشی و درس‌هایت را می‌نویسی، از چه چیزی ساخته شده است؟ برای ساختن کاغذ، اول درختان خشک را می‌بُرند و تنه‌ی آن‌ها را ریز ریز می‌کنند. بعد، آن تکه‌های کوچک را با مواد دیگر و آب خیلی داغ، مخلوط می‌کنند و به هم می‌زنند. با این کار خمیری شبیه خمیر نان، از آن به دست می‌آید. خمیر کاغذ را روی توری‌هایی فلزی می‌اندازند تا آب اضافی آن گرفته شود. بعد خمیر را از لای غلتک‌هایی عبور می‌دهند تا هم آبش گرفته شود و هم به خمیر بسیار نازکی تبدیل شود. وقتی خمیر به شکل ورقه‌ی درازی درآمد، آن را با غلتک‌های بزرگ و داغ، خشک می‌کنند. بعد آن را به اندازه‌های مختلف می‌برند. آن وقت از آن کاغذ، دفتر، کتاب و روزنامه درست می‌کنند. بنابراین برای ساخت کاغذ بیش‌تر، باید درخت بیش‌تری از بین برود. پس یادمان باشد که کاغذ را بیش‌تر از نیازمان مصرف نکنیم.»

مواد پلاستیکی

آیا تا به حال به خودتان گفته‌اید: باید برای حفظ طبیعت تلاش کنیم و کم‌ترین زباله را تولید کنیم؟ ما می‌توانیم در سفرهای‌مان از مواد و وسایلی استفاده کنیم که کم‌ترین زباله را تولید می‌کند و تا جایی که امکان دارد باید از ظرف‌ها و بطری‌های پلاستیکی استفاده نکنیم؛ چون آسیب‌هایی که مواد پلاستیکی به طبیعت وارد می‌کنند، جبران‌ناپذیر خواهند بود.

کلاغ‌ها و غذاها

در یک کتاب علمی خواندم که پیدا کردن غذا یکی از کم‌ترین دغدغه‌های کلاغ‌ها تلقی می‌شود؛ چون آن‌ها تقریباً همه چیز می‌خورند. چیزهایی که شامل پرنده‌های کوچک‌تر، میوه‌ها، مغزها، دانه‌ها، قورباغه‌ها، کرم خاکی، تخم دیگر پرندگان، حلزون، موش، جوجه‌ی دیگر پرندگان و مردار حیوانات می‌شود. عجب عجیب و غریبی!

حرف‌های آن کشاورز دانا

رفته بودم به یک مزرعه. یک کشاورز دانا به من گفت: «جیرجیرک‌ها مانند ملخ‌ها، آواز می‌خوانند. آن‌ها برای تولید صدا دندانه‌های شانه‌مانندِ یک بال خود را روی ناحیه‌ی ضخیم بال دیگر می‌کشند و به این ترتیب از آن‌ها صدا بلند می‌شود. بعضی از جیرجیرک‌های گرمسیری به قدری بلند آواز می‌خوانند که می‌توان صدای آن‌ها را از فاصله‌ی یک و نیم کیلومتری هم شنید.

کدام حیوان؟!

 این حیوان برای گوشت، تولید شیر و استفاده از پوستش در تولید چرم، از سوی انسان پرورش داده می‌شود. یکی دیگر از محصولات تولید شده از این حیوان، کود حیوانی است. بله درست حدس زدید. این حیوان گاو است.

وای... چه زیاد!

دانشمندان می‌گویند: حدود یک میلیون گونه‌ی مختلف حشره در جهان شناسایی و از سوی دانشمندان نام‌گذاری شده ‌است. مجموع حشرات روی زمین تا مرز ده میلیون گونه‌ی مختلف می‌رسد. حشرات تقریباً در همه‌ی نقاط روی زمین پیدا می‌شوند و هم‌چنین می‌توان آن‌ها را در آب‌های شیرین هم پیدا کرد. حشرات اولین حیوانات پرنده‌اند که روی زمین به وجود آمده‌اند.

آیا می‌دانید که:

بهترین زمان خواب از ساعت ده شب تا اذان صبح است.

نوزادان حدود ۲۷۰ استخوان در بدن‌شان دارند که باعث انعطاف‌پذیر شدن اسکلت آن‌ها می‌شود. با بالا رفتن سن، بسیاری از این استخوان‌ها با یک‌دیگر ترکیب می‌شوند و در نهایت ۲۰۶ استخوان باقی می‌ماند که اسکلت یک انسان بالغ معمولی را تشکیل می‌دهند.

بعضی تحقیقات نشان می‌دهد موش‌ها درباره‌ی پیدا کردن غذا یا دویدن در مازها(1) خواب می‌بینند.

موریانه‌ها قادرند تا دو روز زیر آب زنده بمانند.

۸۵ درصد گیاهان در اقیانوس‌ها رشد می‌کنند.

بلندی شترمرغ به دو متر و نیم و وزنش به نود کیلو می‌رسد.

یک میلیون سیّاره به اندازه‌ی زمین در خورشید جای می‌گیرد.

1. یک نوع بازیِ مسیریاب.

CAPTCHA Image