کشوری در وسط آب!

10.22081/poopak.2019.70567

کشوری در وسط آب!


با کشورهای دیگر

کشوری در وسط آب!

محمدرضا صادقی

خانم‌معلم این هفته در زنگ انشا پیشنهاد جالبی داد. او گفت: «برای هفته‌ی آینده هر کدام‌تان درباره‌ی یک کشور و معرفی کوتاهِ آن، انشا بنویسید! می‌توانید هر کدام از شما با حرف اول فامیلی‌اش یک کشور انتخاب کند! آن‌هایی که حرف اول فامیلی‌شان مثل هم است با خودشان توافق کنند که کی درباره‌ی کدام کشور بنویسد!»

هفته‌ی بعد شد. خانم‌معلم اسم مرا خواند و گفت: «ریحانه قاسمی! بیا جلو و انشایت را بخوان!» من هم با نام خدا شروع کردم به خواندن:

در شرق دریای مدیترانه، در قسمت جنوبیِ کشور ترکیه، جزیره‌ای قرار دارد که به آن کشور قبرس می‌گویند. این کشور سومین جزیره‌ی بزرگ مدیترانه است و 351/9 کیلومتر مساحت دارد. زبان رسمی آن یونانی و ترکی است. واحد پول قبرس، یورو است. آب و هوای قبرس از سالم‌ترین و بهترین انواع آب و هوای دنیا است. آب و هوای قبرس از نوع معتدل مدیترانه‌ای است. قبرس حدود یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد. قبرس جاهای دیدنی زیادی مانند دریاچه نمک، مسجد حلاسلطان، مسجد اومریه، قلعه‌های قدیمی و... دارد.

77 درصد مردم قبرس یونانی تبار و مسیحی هستند و 18 درصد هم ترک‌تبار و مسلمان. پایتخت قبرس، شهر نیکوزیا نام دارد. دیگر شهرهای مهم آن عبارت‌اند از: «فاماگوستا»، «پافوس»، «لیماسول»، «دیپکارپاز» و «لارناکا.» مردم قبرس بیش‌تر از راه کشاورزی و صنایع دستی درآمد دارند و گردشگری هم در آن‌جا رواج زیادی دارد. در این کشور آثار معماری یونانی و ساحل‌های چشم نواز، گردش‌گران را به سوی خود جذب می‌کند.

قبرس در سال 1960 میلادی تقریباً بعد از صد سال از اشغال انگلستان درآمد و استقلال خود را به دست آورد؛ اما هنوز کشور ترکیه و یونان در این‌که این کشور در اصل جزء کدام‌ یک از این دو کشور بوده با هم دعوا دارند!

CAPTCHA Image