در تالاب هورالعظیم

10.22081/poopak.2019.70578

در تالاب هورالعظیم


ایران زیبا

در تالاب هورالعظیم

گزارش و عکس: عدالت عابدینی

من مازن، پسری عرب از شهرستان شادگان هستم. شادگان در حدود صد کیلومتری جنوب شهرستان اهواز در استان خوزستان قرار دارد. شهرستان ما تالابی دارد که به «ونیز»(1) ایران معروف است، چرا که مردم به وسیله‌ی قایق از روستا به آن تالاب می‌روند.

شغل مردم

شغل بیش‌تر مردم در شادگان دام‌داری، کشاورزی و در محدوده‌ی تالاب صید ماهی است. کاشت و برداشت خرما یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مردم منطقه‌ی ما است، به‌طوری که ما هر ساله در حدود پنجاه هزار تن صادرات خرما داریم.

به علت وجود گاومیش در منطقه‌ی ما، محصولات لبنیِ مختلفی از این حیوان تهیه می‌شود.

صنایع دستی هم در میان مردم ما رونق خوبی دارد، به‌طوری که بعضی‌ها در کار تولید جارودستی، زیرانداز، سینی، کلاه، سفره و بادبزن مشغول هستند.

از کجاها بازدید کنیم و چه بخریم؟

تالاب شادگان یکی از بهترین مکان‌های دیدنی شهرستان شادگان است. تالابی که می‌توان در آن قایق‌سواری هم کرد. وقتی در داخل این تالاب سراسر پوشیده از نی با قایق‌های کوچک در حال حرکت هستید، خانه‌های روستایی با مردمانی در حال کار و کودکانی در حال بازی را می‌توانید ببینید.

سوغاتی شادگان هم انواع صنایع دستی، شیرینی‌جات محلی، عرق طارونه، حصیر و خرما است. ضمن این‌که شیره‌ی خرمایِ این منطقه هم از بهترین‌هاست.

چه بخوریم؟

توصیه می‌کنم اگر به شهرستان ما آمدید، حتماً طعم ماهی‌های خوش‌مزه‌ی این‌جا را بچشید. شما می‌توانید با دادن مبلغی به مردم مهربان محلی از آن‌ها بخواهید تا این ماهی‌ها را برای شما آماده کنند؛ البته مغازه‌هایی هم برای پخت و فروش این ماهی‌های لذیذ وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از تالاب شادگان

به علت گرمای زیاد هوا در فصل تابستان، توصیه می‌کنم که از اواخر پاییز تا اوایل بهار از شهرستان ما دیدن کنید. ما منتظرتان هستیم.

1. جزیره‌ای در شمال کشور ایتالیا.

CAPTCHA Image