علمی

10.22081/poopak.2020.70593

علمی


علمی‌های کوچولو

به کوشش: سیده‌مرضیه سادات

دشت لوت ایران

بزرگ‌ترین بیابان ایران بیابان «لوت» است. خیلی دلم می‌خواهد به آن‌جا سفر کنم و زیبایی‌هایش را از نزدیک ببینم؛ اما تابستان برای سفر به دشت لوت خوب نیست؛ چون دمای هوا به بالای ۶۵ درجه می‌رسد و بسیار گرم است. اگر پرنده‌ی مهاجری مسیرش را گم کند و از لوت بگذرد به خاطر گرما خواهد مُرد؛ اما بعضی حیوانات هستند که در آن‌جا به راحتی زندگی می‌کنند. مثل بعضی حشرات، خزندگان و روباه‌های بیابانی.

آسیب گوشی ‌همراه

اولین گوشیِ همراه در سال ۱۹۸۳ میلادی تولید شد. گوشی ‌همراه وسیله‌ای بسیار مناسب برای ارتباط است؛ اما باید به بزرگ‌ترهای‌مان بگوییم مواظب خودشان باشند. شب‌ها گوشی ‌همراه را کنارشان نگذارند. امواج گوشی ‌همراه باعث بی‌خوابی و سردرد می‌شود. باید مدت استفاده از گوشی‌ همراه را کم کرد تا آسیبی به ما نرسد.

تلویزیون سیاه و سفید

قدیم‌ها وقتی خانه‌ی مادربزرگ پدرم جمع می‌شدیم تلویزیون نگاه می‌کردیم. تلویزیون سیاه و سفید بود و رنگ نداشت. قدیمی بود و کوچک؛ اما با گذشت زمان و با پیشرفت علم تلویزیون‌ها بزرگ و رنگی شدند و خیلی برنامه‌های جدید اضافه شد. با تلویزیون می‌توانیم اخبار کشور و جهان را ببینیم و همین‌طور فیلم، سریال و سرگرمی‌های دیگر.

همه‌ی نان‌های خوش‌مزه

«نان» یکی از قدیمی‌ترین غذاهایی است که انسان‌ها از ابتدا آن را پخت می‌کردند و می‌خوردند. نان از آرد و آب تهیه می‌شود و در بعضی خمیرها نمک هم لازم است. خیلی غذاهای ما با نان خورده می‌شود، ولی در قدیم نان به تنهایی غذا بوده است. امروزه نان‌های زیادی وجود دارد. شما چه نانی می‌خورید؟ من سنگک را خیلی دوست دارم؛ البته همه‌ی نان‌ها خوش‌مزه‌اند.

مهربانی با حیوانات

کمک به حیوانات درمانده از وضعیت محیط زیست و سرمای طاقت‌فرسای زمستان یکی از راه‌های حفظ زنجیره‌ی حیات است. به نظر من اگر کسی در فصل سرما غذای باقی‌مانده‌ی خود را به پرندگان و دیگر حیوانات بدهد انسانیت و مهربانی خود را نشان داده است.

آیا می‌دانید...

نور می‌تواند در یک ثانیه 5/7 دور، دور زمین بچرخد؟

استرس تا پنج برابر سیستم ایمنی بدن را پایین می‌آورد؟

یک گالن روغن سوخته، می‌تواند تقریباً یک میلیون گالن آب تمیز را آلوده کند؟

دادن نان به اردک‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری برای سلامت آن‌ها ایجاد کند؟

تعداد مرغ‌ها در سراسر جهان تقریباً با جمعیت انسان مساوی است؟

نهنگ‌های آبی بزرگ‌ترین قلب دنیا را دارند. قلب آن‌ها ۱۹۹/۵ کیلوگرم وزن دارد و سایز آن به اندازه‌ی یک ماشین معمولی است؟

سنگین وزن‌ترین انسانِ تاریخ، ۶۳۵ کیلوگرم وزن داشت؟

 

CAPTCHA Image