در شمال آفریقا

10.22081/poopak.2020.70595

در شمال آفریقا


با کشورهای دیگر

در شمال آفریقا

محمدرضا صادقی

تابستان امسال، مادربزرگم به سفر حج رفته بود. به زیارت خانه‌ی خدا. شب که همه توی خانه‌ی مادربزرگم جمع شده بودیم، او از سفرش تعریف می‌کرد و خاطره می‌گفت. چندتا عکس هم گرفته بود که به ما نشان داد. وقتی چشمم به یکی از عکس‌ها افتاد دیدم چند خانم کنار مادربزرگم ایستاده‌اند. مادربزرگ گفت: «این خانم‌ها اهل کشور الجزایر هستند.

راستش من که عربی بلد نبودم، ولی آن خانم‌ها خیلی با من مهربان بودند و یک جوری به من فهماندند که از کشور الجزایر آمده‌اند به آن‌جا.» مادربزرگ رو کرد به من و گفت: «فاطمه‌جان! الجزایر دقیقاً کجاست؟»

گفتم: «فقط می‌دانم که در قاره‌ی آفریقاست.» مادربزرگ به من گفت: «دلم می‌خواهد از الجزایر بیش‌تر بدانم!» من به مادربزرگ گفتم: «اگر اجازه بدهید با کمک بابا آمارش را به دست می‌آورم.» نتیجه‌ی تلاش من و بابا را این‌جوری نوشتم:

- کشور «الجزایر» در شمال آفریقا قرار دارد. این کشور از غرب با تونس و لیبی، از شرق با مغرب و صحرا، از جنوب با نیجر و مالی و موریتانیو و از شمال با دریای مدیترانه هم مرز و همسایه است. این کشور با مساحت 2/381/741 کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین و پهناورترین کشور در قاره‌ی آفریقاست. این کشور 42 میلیون نفر جمعیت دارد.

دین رسمی‌اش اسلام و زبان رسمی آن هم عربی است. پایتخت الجزایر، شهر «الجزیره» است. شهرهای مهم آن وهران، اوران، باتنه، قسطنطنیه، عنابه و باطنه نام دارد. واحد پول الجزایر هم دینار الجزایر است.

مردم آن‌جا بیش‌تر با کشاورزی و صنایع دستی درآمد به دست می‌آورند. این کشور ذخایر نفت، گاز و مواد معدنی مهمی هم دارد. کشور الجزایر 132 سال در اشغال فرانسوی‌ها بود که بالأخره در سال1962 میلادی و پس از هشت سال جنگ و خون‌ریزی و کشته شدن صدها هزار الجزایری، استقلالش را به دست آورد. سال 1962 سال پیروزی انقلاب الجزایر است!

CAPTCHA Image