جنس ایرانی یا خارجی؟!

10.22081/poopak.2020.70598

جنس ایرانی یا خارجی؟!


گزارش

جنس ایرانی یا خارجی؟!

گزارش و عکس: طیبه رضوانی

حتماً این جمله را از بزرگ‌ترها شنیده‌اید که «لباس نشانه‌ی شخصیت انسان است.» نمی‌دانم چه‌قدر به این جمله فکر کرده‌اید. خیلی از بچه‌ها دوست دارند لباس‌های جذاب بپوشند و به اصطلاح حسابی تیپ بزنند؛ حتی بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر لباس‌های عجیب و غریب بپوشند مردم بیش‌تر به آن‌ها توجه می‌کنند.

آیا شما هم مثل بزرگ‌ترها فکر می‌کنید لباس پوشیدن ربطی به شخصیت آدم دارد؟

سیدعلیرضا حسینی:

- بله، من با این حرف موافقم. خودم اگر کسی را ببینم که خیلی نامرتب لباس پوشیده توی دلم می‌گویم ببین چه‌قدر شلخته است. یا کسی که لباس‌هایش مرتب است به نظرم آدم باسلیقه‌ای است. یا مثلاً کسی که همیشه لباس مارک می‌پوشد پول‌دار است.

فرزانه مطهری:

من هم موافقم؛ چون لباس نشانه‌ی سلیقه‌ی انسان است و به آدم شخصیت می‌دهد.

زینب مطهری:

بله، موافقم. هر کسی باید لباس مناسب بپوشد؛ البته تمیز و مرتب بودن لباس خیلی مهم است.

به نظر شما چه‌طوری می‌شود از روی نوع لباس پوشیدن یک نفر به شخصیت او پی برد؟

فرزانه مطهری:

کسی که پزشک است سعی می‌کند همیشه مرتب و آراسته باشد.

زینب مطهری:

وقتی من با مانتوی فرم به مدرسه می‌روم یعنی به قانون مدرسه احترام می‌گذارم. پس انسان باشخصیتی هستم.

تا حالا شده دل‌تان بخواهد مطابق سلیقه‌ی خودتان لباس بپوشید؛ ولی مامان یا بابا گفته باشند نه این لباس مناسب جایی که می‌خواهیم برویم، نیست؟

سیدعلیرضا:

بله، یک‌بار می‌خواستیم به مهمانی برویم. من یک کت پوشیدم که برایم تنگ بود. مامانم گفت علیرضا یک کت دیگه بپوش، ولی بابام گفت نه همین خوبه بذار بپوشه تا سرما نخوره.

فرزانه:

بله شده، ممکنه برای همه پیش بیاد. من در مورد این موضوع خاطره‌ای دارم. یک روز در ماه محرم خواستم لباس قرمز و مشکی بپوشم و مادرم گفتند که قرمز رنگ شادی است و مناسب این ماه نیست و من هم لباس قرمز را نپوشیدم.

زینب:

بله، یادمه یک‌بار می‎خواستم به جشن بروم. لباس‌هامو از توی کمد آوردم. مامانم بهم توضیح داد که لباس مناسب جشن باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. آخه آن‌ها اصلاً مناسب جشن نبودند. اون روز یاد گرفتم که هر مراسمی لباس مخصوصی دارد.

به نظر شما این‌که مطابق مد لباس بپوشیم خوب است یا نه؟

فرزانه:

راستش من فکر می‌کنم آدم نباید خودش را اسیر این‌جور چیزها کند؛ چون آرامش از انسان گرفته می‌شود و مدام استرس این را دارد که نکند لباس‌هایش مد روز نباشند.

سیدعلیرضا:

به نظر من تا یه حدش اشکالی ندارد. این‌جوری مرتب‌تر دیده می‌شویم.

زینب می‌گوید:

ولی به نظر من اصلاً خوب نیست. دخترعموی هم‌کلاسی‌ام یک روز به مدرسه‌ی ما آمد. با تعجب دیدم شلوارش پاره است. من فکر کردم شاید چون پول ندارد نتوانسته برای خودش شلوار جدیدی بخرد. به هم‌کلاسی‌ام گفتم چرا دخترعموت لباس پاره پوشیده؟ وضع مالی‌شون خوب نیست؟ هم‌کلاسی‌ام عصبانی شد و گفت نه اون خیلی هم پولداره. این شلوارها الآن مد هستند و اتفاقاً خیلی هم گران.

***

بعد از بچه‌ها رفتم سراغ مامان و باباهاشون. فکر کردم حتماً آن‌ها هم حرف‌های مهمی برای گفتن دارند.

شما تا چه حد فرزندتان را در انتخاب نوع لباسش آزاد می‌گذارید؟

خانم فاطمه‌سادات میرجعفری گفتند:

من از دور نظارت دارم. در واقع پوشش مناسب را برایش تهیه می‌کنم، ولی در انتخاب کجا و کی همیشه آزاد است؛ البته بعضی وقت‌ها بچه‌ها نیاز به راهنمایی غیرمستقیم دارند.

خانم مهدیه اکبری:

من معمولاً چندتا لباس را انتخاب می‌کنم و به علیرضا می‌گم بین این‌ها یکی را که خودت بیش‌تر دوست داری انتخاب کن.

آقای جواد مطهری پدر زینب می‌گوید:

تا حدی که شرع و عرف اجازه می‌دهد دخترم را در انتخاب لباسش آزاد می‌گذارم؛ اما قطعاً پوشش مناسب او برایم مهم است.

به نظر شما نقش خانواده‌ها در حمایت از تولید داخلی پوشاک چه‌قدر است؟

جواد مطهری:

کودکان از والدین الگو می‌گیرند. اگر من بر خرید کالای ایرانی تأکید داشته باشم به‌طور یقین دخترم هم از تولید ملی حمایت خواهد کرد.

مهدیه اکبری:

از مزایای کالای ایرانی برایش می‌گویم و این‌که اگر کالای ایرانی بخرد به نفع مردم ایران و حتی پدر و مادر خودش است. بهش می‌گویم ممکن است پدر خیلی از دوستان و هم کلاسی‌هایت در کارخانه‌های ایرانی مشغول به کار باشند و خرید تو از این محصولات باعث می‌شود آن‌ها وضع مالی بهتری داشته باشند.

فاطمه‌سادات میرجعفری:

بچه‌ها به دلیل رابطه‌ی عاطفی عمیق و اعتمادی که به پدر و مادرشان دارند افکار و رفتار والدین را راحت‌تر می‌پذیرند. وقتی من برای خودم کالای ایرانی بخرم دخترم هم با این مسئله به راحتی کنار می‌آید.

اگر فرزندتان لباسی بخواهد که از نظر شما نامناسب باشد چه‌طور او را متقاعد می‌کنید؟

مهدیه اکبری:

خب بچه‌ها معمولاً حرف منطقی را راحت‌تر قبول می‌کنند. من دلایل نامناسب بودن یک لباس را برای فرزندم می‌گویم و سعی می‌کنم جوری صحبت کنم که او قانع شود. اگر هم قانع نشد اجازه می‌دهم لباسی را که دوست دارد بخرد، ولی نارضایتی خودم را هم نشان می‌دهم.

فاطمه‌سادات میرجعفری:

من تا الآن با دخترانم در این زمینه مشکل نداشتم و همه‌ی مسائل با گفت‌وگوی منطقی بین ما حل می‌شود.

وقتی من که مادر خانواده هستم به خاطر اطاعت از حرف رهبرمان از خرید جنس خارجی خودداری کنم، قطعاً فرزندم هم راحت با این مسئله کنار می‌آید.

جواد مطهری:

به نظرم، داستان گفتن. شرح زندگی بزرگان مخصوصاً اهل بیتC و توضیح سبک زندگی و نوع پوشش آن‌ها برای کودکان لازم و ضروری است. به شرط این‌که با بیان شیرین و جذاب گفته شود.

CAPTCHA Image