تالاب پریشان

10.22081/poopak.2021.70622

تالاب پریشان


تالاب‌ها

تالاب پریشان

مهدی خسروی

یکی بود، یکی نبود. یک تالاب بود که عمر طولانی داشت و همیشه پر از آب بود؛ اما چند سالی هست که کم آب شده است. این تالاب گاهی آن‌قدر پر آب بود که به آن دریاچه هم می‌گفتند.

این تالاب خیلی قدیمی، کنار روستای پریشان در اطراف شهر کازرون استان فارس قرار دارد. به خاطر همین اسمش را «تالاب یا دریاچه‌ی پریشان» گذاشته‌اند.

این تالاب بزرگ، در دل کوه بلند فامور که جزء رشته‌کوه زاگرس است، درست شده و به خاطر همین گاهی به آن «تالاب فامور» هم می‌گویند.

تالاب‌ها جایی هستند که آب را در خود نگه می‌دارند. تالاب فامور خودش چشمه‌های دائمی یا فصلی داشت؛ مثل چشمه‌های آبگینه و بنک که چند سال هست که دیگر نمی‌جوشند. قبلاً باران هم به دل این تالاب می‌باریده است که الآن خیلی کم شده است.

آن موقع‌ها که پُر آب بود بیش‌تر وقت‌ها، آبش شیرین بود. مردم هجده روستای کنارش، از آن برای زمین‌های کشاورزی استفاده می‌کردند و وقتی کم‌آب شد، باز هم آب آن را کشیدند و باران هم نبارید و چند سال پیش تالاب خشک شد. آدم‌ها با این کار و کارهای دیگر، این تالاب بزرگ و عمیق را از بین بردند.

عمق بعضی از جاهای تالاب پریشان به سه متر هم می‌رسیده و جای مناسبی برای رشد نیزارهای بلند بوده است. ماهی‌ها در آن زندگی می‌کردند که هم غذای انسان‌ها بوده و هم خوراک پرندگان زیادی که به این تالاب می‌آمدند و بچه‌های‌شان را به دنیا می‌آورند؛ مثل پلیکان خاکستری، کفچه نوک، حواصیل، باکلان و کشیم. دعا کنید این تالاب دوباره پُر آب و زیبا و بزرگ شود.

CAPTCHA Image