هفت‌سین و هفت میم

10.22081/poopak.2020.70705

هفت‌سین و هفت میم

کلیدواژه‌ها


گزارش

هفت‌سین و هفت میم

سحر شهریاری

حاجی فیروزه/ سالی یه روزه / همه می‌دونن/ من هم می‌دونم/ تو هم می‌دونی/ عید نوروزه/ سالی یک روزه/ حاجی فیروزه...

 حاجی فیروز با لباس قرمز و صورت سیاه و زغالی به دایره‌ی زنگی می‌زند و می‌خواند زمستان آرام آرام دارد وسایلش را جمع می‌کند و در چمدان می‌گذارد، تا بهارخانم از قطار نوروز پیاده شود و رخت و لباس سبز سوغاتی را به همه جا هدیه کند. بهارخانم یک دل مهربان دارد، یک دست پر از شکوفه و یک بغل پر از شیرینی و شکلات و عیدی.

 برای استقبال از بهارخانم در شهرهای مختلف کشور ما، کارهای جالب و متنوعی انجام می‌شود. مسافر سبزپوشی که همه از آمدنش خوش‌حال و خندان هستند. از دل صفحه‌های‌ مجله‌ی محبوب‌مان پوپک سفری می‌کنیم به بعضی از شهرهای ایران‌زمین تا ببینیم عید نوروز و بهار چه حال و هوایی دارند.

عید و بهار در یزد

یزدی‌ها از قدیم و ندیم رسم داشتند که در آخرین شب سال آتش روی پشت‌بام روشن می‌کردند تا با سرمای زمستان خداحافظی کنند به این رسم آتشی می‌گفتند؛ آتش رو بوم کردن.

ده روز مانده تا عید نوروز یزدی‌ها مراسم کوزه شکستن، پختن آش رشته، پختن نان شیرین، خانه‌تکانی و انداختن سفره‌ی هفت‌سین را با ذوق و شوق انجام می‌دادند.

عید و بهار در همدان

همدانی‌های عزیز هم با برنامه‌های جالب و هیجان‌انگیز به استقبال عید نوروز می‌روند. آن‌ها از قدیم اعتقاد داشتند که دانه‌ی سبز هفت‌سین را بهتر است از یک آدم مؤمن بخرند تا محصولات و کارهای‌شان در سال آینده برکت بیش‌تری پیدا کند. همدانی‌ها یک غذای خوش‌مزه با نان خشک، گردو، پنیر و شیر درست می‌کنند و در خیابان‌ها فریاد می‌زنند: «عید آمده، خضر نبی یادت نره.»

خیلی‌ها از این غذای خضر نبی می‌خورند و کیف می‌کنند.

عید و بهار در گیلان

گیلانی‌ها وسط چهچهه‌ی شانه‌به‌سرها با لبخند گل‌های پامچال به استقبال بهار می‌روند. آن‌ها در تعطیلات نوروز بازی‌های گروهی می‌کنند و کنار هم شاد می‌شوند. دوست دارید اسم آن بازی‌ها را بدانید؟ مرغانه، جنگ بازی، گودک بازی، قیش بازی و قطار زنی از بازی‌ها و تفریحات در روستاهای گیلان بوده است.

عید و بهار در بوشهر

سفره‌ی هفت‌سین بوشهری‌ها یکی از جالب‌ترین سفره‌ها در میان اقوام مختلف ایران است. می‌دانید چرا؟ چون آن‌ها به جز سفره‌ی هفت‌سین یک سفره‌ی هفت‌میم هم دارند؛ بله، هفت‌میم خوراکی‌هایی مثل ماهی، میگو، مرغ با ماست، میوه و مسقطی درست می‌شود. به‌به دهان‌مان آب افتاد!

عید و بهار در قوچان

ایرانی‌ها با پخت آش هفت‌رنگ در چهارشنبه‌ی قبل از سال نو  به استقبال بهار می‌روند. هفت‌رنگ یعنی هفت نوع خوراکی که عدس، لوبیا، نخود، سبزی و ... در این آش پخته و نوش جان می‌شود.  

عید و بهار در ورامین

بیست روز مانده به عید، ورامینی‌ها با پختن یک سمنوی خوش‌مزه و پرقوت، حاجت‌‌های‌شان در سال جدید را از حضرت زهرا(علیها السلام) طلب می‌کنند. پختن سمنو بیش‌تر از پانزده ساعت طول می‌کشد. یک کار سخت؛ اما پر از خاطره و دل‌خوشی.

عید و بهار در کرمان

کرمان شهر قاووت و کلمپه است. کرمانی‌ها برای پذیرایی عید، کماج، قاووت و قطاب آماده و به هم‌دیگر تعارف می‌کنند.

عید و بهار در قزوین

مردم شهر قزوین سفره‌های پارچه‌ی قلمکار پهن می‌کنند و روی سفره ظرف‌های بلوریِ رنگی می‌گذارند. شیرینی خانگی، آلبالوی خیس شده، کشمش و نخود هم از پذیرایی‌های خوش‌مزه‌ی قزوین است. تازه، مردم قزوین در عید نوروز به مهمانان خود تخم مرغ رنگ شده هدیه می‌دهند.

عید و بهار در خراسان

در استان خراسان مردم عید را خیلی پرشور و متفاوت برگزار می‌کنند. مسابقه‌های اسب‌دوانی، کُشتی چوخه، کبدی تاب بازی و کلی بازی و مسابقه‌های جذاب که تا در آن شرکت نکنید، لذتش را نمی‌چشید. خراسانی‌ها در خانه‌های‌شان کلوچه درست می‌کنند، لباس‌های نو با رنگ‌های روشن می‌پوشند. سفره‌ی هفت‌سین خراسانی‌ها سفید است و یک سین از سین‌های سفره‌ی‌شان به سیاهدانه اختصاص دارد.

عید و بهار در سمنان

سمنانی‌ها به ته‌چین‌های خوش‌مزه‌ی‌شان معروف‌اند. برای عید سبزی‌پلو، ته‌چین و آش انار می‌پزند و برای هم شعر می‌خوانند و شادی می‌کنند.

عید و بهار در سیستان و بلوچستان

مردم سیستان از آن قدیم، ندیم‌ها روز اول عید به کوه خواجه می‌رفتند و شادی می‌کردند. مردم سیستان و بلوچستان به خاطر سیل سال 98 سختی‌های زیادی دیدند. مثل مردم گلستان و جاهاهای دیگر، به یاد همه‌ی آن‌ها باشیم و در شادی نوروزمان برای همه‌ی هم‌وطنان‌مان دعا کنیم.

CAPTCHA Image