حیواناتی که کم‌تر دیده‌ایم

10.22081/poopak.2020.70715

حیواناتی که کم‌تر دیده‌ایم


علمی‌های کوچولو

حیواناتی که کم‌تر دیده‌ایم

لیلا شهسواریان

قورباغه شیشه‌ای، یک موجود خیلی شفاف

فرض کن شب است و تو در جنگل‌های استوایی قدم می‌زنی. یک‌دفعه صدای تالاپی می‌شنوی! چراغ قوه‌ات را روشن می‌کنی و آن را به سمت صدا می‌گیری. جانوری که این صدا را تولید کرده، قایم شده و تو چیز زیادی نمی‌توانی ببینی. صدایی که شنیدی از یک «قورباغه شیشه‌ای» درآمده است. می‌دانی چرا به این قورباغه «شیشه‌ای» می‌گویند؟ چون پوستش شفاف است و داخل بدنش دیده می‌شود. بله، درست است؛ از زیر پوست این قورباغه به راحتی می‌توانی قلب تپنده، رگ‌های خون، استخوان‌بندی و بقیه‌ی اعضای بدنش را ببینی. انگار این قورباغه هیچ وقت به عکس رادیولوژی نیاز پیدا نمی‌کند؛ چون داخل بدنش کاملاً پیداست.

اوکاپی یا همان زرافه‌ی گردن کوتاه

حیوانات زیادی هستند که در کشور ما زندگی نکرده‌اند و ما آن‌ها را ندیده‌ایم، مثل «اوکاپی». اوکاپی شبیه زرافه است؛ اما گردن کوتاه‌تری دارد و رنگش با زرافه فرق دارد. در شمال کنگو، کشوری در آفریقا زندگی می‌کند و کلی از گردش‌گران برای تماشای او به این کشور می‌روند. رنگ پوستش کمک می‌کند که خودش را در طبیعت پنهان کند که به آن «استتار کردن» می‌گویند. پدر و مادرها وقتی پوست راه‌راه بچه‌ی‌شان را از دور می‌بینند آن‌ها را تشخیص می‌دهند. آن‌ها هم مثل زرافه‌ها زبان درازی دارند و برای جمع‌آوری برگ‌ها از زبان‌شان استفاده می‌کنند. زبان‌شان آن‌قدر بلند است که به چشم‌ها و گوش‌های‌شان هم می‌رسد. قد اوکاپی یک متر و نیم و طولش دو متر و نیم است و در حدود 200 تا 350 کیلوگرم وزن دارد.

لاک‌پشتی که بدجور گاز می‌گیرد!

تا به حال چیزی از دایناسور لاک‌پشت‌های دنیا شنیده‌ای؟ لاک‌پشت گازگیر «الیگاتور» هزاران سال است که اجدادش روی زمین زندگی می‌کنند. او بزرگ‌ترین لاک‌پشت آب‌های شیرین آمریکای شمالی و جزء بزرگ‌ترین لاک‌پشت‌های جهان است.  پوست ضخیم و چکشی دارد. فکش مثل پوزه است و دمش، فلس دارد. این لاک‌پشت‌ها در حدود پنجاه تا صد سال عمر می‌کنند. طول پوسته‌ی لاک‌پشت گازگیرِ نر ۶۶ سانتی متر و وزنش هشتاد تا صد کیلوگرم است. لاک‌پشت گازگیر یک زبان صورتیِ کوچک دارد که شبیه کرم است و با آن ماهی‌ها را فریب می‌دهد. وقتی ماهی‌ها نزدیک می‌شوند، لاک‌پشت فک‌های قدرت‌مند خود را می‌بندد و ماهی‌ها را یک لقمه‌ی چپ می‌کند.

خرچنگ یتی

حتماً با سخت‌پوستان آشنا هستی. یک گونه‌ی عجیب و غریب از این‌گونه در جنوب اقیانوس آرام پیدا شده است به نام «خرچنگ یتی». پوست این خرچنگ روشن و مانند خز ابریشمی است. پوشش بدن او یک نوع باکتری دارد که مسمومیت آب‌های معدنی را از بین می‌برد.

موش کور دماغ‌ستاره‌ای

موش کورِ «دماغ ستاره‌ای» در شرق کانادا و شمال شرقی آمریکا زندگی می‌کند. او معمولاً در زمین‌های پست و مرطوب زندگی می‌کند و غذایش حشرات آبزی و نرم‌تنان است. این موش کور دماغ ‌قشنگ در زمستان کاملاً فعال است و می‌تواند در میان برف تونل حفر کند و در رودخانه‌ی پر از برف شنا کند.

CAPTCHA Image