چقاخزان؛ خیلی زیباست

10.22081/poopak.2020.70718

چقاخزان؛ خیلی زیباست


ایران زیبا

چقاخزان؛ خیلی زیباست

عکس و نوشته: عدالت عابدینی

من آتنا، دختری کُرد از روستای چقاخزان کرمانشاه هستم. روستای ما یکی از روستاهای بسیار زیبای استان کرمانشاه است. این روستا جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی برای علاقه‌مندان دارد.

چقاخزان کجاست؟

روستای ما در پنجاه کیلومتری شهرستان کرمانشاه قرار دارد. «چقا» معنای «تپه» و «خزان» معنای «گنج» را می‌دهد. شاید الآن شما نتوانید گنجی را در روستای ما پیدا کنید، ولی مردمان روستای ما از بهترین گنج‌های دنیا هستند.

محصولات و کار مردم

آب و هوای روستا سرد و کوهستانی است. روستای ما محصولاتی مثل گندم، جو، نخود، سیب‌زمینی، پیاز و ذرت دارد. کار مردم هم کشاورزی، دام‌پروری، زنبورداری و باغ‌داری است.

غذاهای محلی روستای چقاخزان

روستای ما دارای غذاهای محلی متنوع و بسیار زیادی است. در این روستا می‌توانید طعم انواع غذاهای محلی مثل خورش‌سبزی، خورش‌کنگر، کنگر سرخ شده، نان کلانه، شوربای مرغ و خروس محلی، تراو (سوپ ترخینه)، نژیاو (سوپ عدس)، کباب اردک و غاز و بوقلمون، قابرمه با گوشت گوسفند و مرغ را بچشید.

بژی یا برساق، شیرینی محلی است که با آرد، شکر و روغن پخته می‌شود. این شیرینی را هرگز فراموش نکنید.

مراسم میلاد پیامبر(ص)

مردم روستای ما در زمان میلاد پیامبر عزیز(ص) مراسم باشکوهی برگزار می‌کنند. مردم شیعه و سنی در این مراسم شرکت می‌کنند. در این مراسم آن‌ها اتحاد و هم‌دلی خود را نشان می‌دهند. اشعاری در مدح پیامبر اسلام از سوی اشخاص مختلف خوانده می‌شود. در پایان مراسم هم با شربت، خرما و شکلات از مهمانان پذیرایی می‌شود. خیلی وقت‌ها هم با شام از مهمانان پذیرایی می‌کنند و این روز بزرگ را گرامی می‌دارند.

جاذبه‌های دیدنی روستای چقاخزان

درست در کنار روستای ما یک تپه‌ی باستانی است. در کنار این تپه سراب بسیار زیبا و پر آبی قرار دارد. آب از پایه‌های تپه جاری می‌شود و مسیری را طی می‌کند. این سراب در فصل تابستان به رنگ سبز در می‌آید و زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

CAPTCHA Image