دومین ماهِ سال

10.22081/poopak.2020.70720

دومین ماهِ سال


ماه‌ها و اسم‌ها

دومین ماهِ سال

فاطمه بختیاری

شنبه، ششم اردیبهشت:

امروز خیلی خوش‌حالم، چون اولین روز ماه مبارک رمضان است. می‌دانم ماه رمضان آن‌قدر مهم است که خدا کتابش را در این ماه فرستاده است. در این ماه من همراه بابا، مامان و خواهرم زینب، به مسجد می‌روم. مامان برای افطار و سحر غذاهای خوش‌مزه درست می‌کند و من و خواهرم به او کمک می‌کنیم.

خدایا! خوش‌حالم در این ماه مهمان تو هستیم.

جمعه، دوازدهم اردیبهشت:

معلم‌مان برای ما از شهادت استاد مرتضی مطهری گفت و ما با زندگیِ او آشنا شدیم. من دوست دارم در آینده معلم بشوم؛ یک آقامعلم که همه‌ی دانش‌آموزان او را دوست داشته باشند.

امروز یک مناسبت مهم دیگر هم هست. امروز روز کارگر است. بابای من در کارخانه کار می‌کند. او کارگر است. ما خیلی او را دوست داریم. او صبح زود وقتی من و خواهرم خواب هستیم از خانه بیرون می‌رود و وقتی شب می‌آید باز هم ما خواب هستیم. ما، او را کم می‌بینیم. کارگر بودن آن‌قدر مهم است که پیامبر(ص) بر دستان کارگر بوسه زدند. من و خواهرم امروز دست پدرمان را بوسیدیم.

شنبه، بیستم اردیبهشت:

امروز روز تولد امام حسن مجتبی(ع) است. جشن تولد در ماه رمضان خیلی جالب است. جشن تولدی که از افطار شروع می‌شود و تا سحر هست. توی خیابان‌، مردم شیرینی و شربت می‌دهند.

امام حسن مجتبی(ع) فرموده‌اند:

«چنان با مردم صحبت کن که دوست دارى با تو همان‌گونه صحبت کنند.»(1)

جمعه، بیست‌وششم اردیبهشت:

روز شهادت حضرت علی(ع) است. بابا خانه را سیاه‌پوش کرده است. قرار است بعد از افطار در خانه‌ی‌مان مجلس روضه برگزار شود. مامان همه چیز را آماده کرده است. بابا به مردها چای می‌دهد و من خرما تعارف می‌کنم.

حضرت علی(ع) فرموده‌اند:

«بالاترین عبادت، تفکر و تعقل است.»(2)

شنبه، بیست‌وهفتم اردیبهشت:

امشب آخرین شب از شب‌های قدر است. همراه مامان، بابا و خواهرم زینب به مسجد آمده‌ام. امشب وقتی قرآن را روی سرم می‌گیرم از خدا می‌خواهم همه‌ی مریض‌ها را شفا بدهد، همه‌ی مامان و باباها سالم باشند و تمام بچه‌های دنیا شاد باشند.

اردیبهشت روزهای مهم دیگری هم دارد:

یکم اردیبهشت، روز بزرگ‌داشت سعدی

سوم اردیبهشت، روزبزرگ‌داشت شیخ بهایی

دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس

نوزدهم اردیبهشت، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

بیست‌وپنجم اردیبهشت، روز بزرگ‌داشت فردوسی

بیست‌وهشتم اردیبهشت، روز بزرگ‌داشت حکیم عمر خیام

1. نزهه الناظر و تنبیه الخاطر، ص79.

2. غررالحکم، ص٢١۴.

CAPTCHA Image