کرونا شکست خواهد خورد

10.22081/poopak.2020.70765

کرونا شکست خواهد خورد


گزارش

کرونا شکست خواهد خورد

نیلوفر شهسواریان

پرستو، نگران است. یک ماه و نیم است که در خانه قرنطینه شده و فقط سه بار برای خرید با مامانش از خانه بیرون رفته است. مدرسه‌اش تعطیل شده و درس‌هایش را از برنامه‌های تلویزیونی یاد می‌گیرد. پیش پدرش می‌رود و می‌گوید: «اگر کرونا بگیریم چی می‌شه؟ بابا بیا بریم بیرون حوصله‌ام سر رفته.»

پدرش می‌گوید: «اگه رعایت کنیم هیچ اتفاقی نمی‌افته. بیا با هم یه مستند علمیِ جدید ببینیم. بعدش با هم بازی می‌کنیم.»

بیایید خلاصه‌ای از این مستند علمی را با هم بخوانیم.

ویروس کرونا (یا همان کووید 19) یک ویروس حاد تنفسی است. این ویروس از مواد ژنتیکی و کمی پروتئینی تشکیل شده که بعد از ورود به یک سلول زنده می‌تواند زنده شود. کرونا روی سطوح مختلف مثل دست‌ها، کابینت‌ها و کفش‌ها پخش می‌شود. هنوز دقیق معلوم نیست که چه‌قدر می‌تواند روی سطوح زنده بماند؛ اما یکی از راه‌های اصلی، قطره‌های تنفسی است. یعنی وقتی با یک بیمار روبه‌رو می‌شوید که کرونا دارد، احتمال این‌که بیماری منتقل شود بالا می‌رود. می‌دانید چرا؟ چون ذره‌هایی که از راه تنفسش در هوا منتشر می‌شود و یا وقتی دستش را روی وسیله‌ای می‌زند، از راه چشم، دهان و مخروط بینی ممکن است به بدن شما منتقل شود. برای همین همه‌ی پزشک‌ها و متخصص‌ها می‌گویند دست‌تان را بیست ثانیه با صابون و یا مایع دست‌شویی بشویید تا صابون حسابی وقت داشته باشد تا ویروس کرونا را از بین ببرد. به همین خاطر است که قرنطیه شده‌ایم و خانه بهترین جا برای این است که از کرونا در امان بمانیم. درست است که اگر بچه‌ها کرونا بگیرند کم‌تر احتمال دارد خطرناک باشد؛ اما چون پخش شدن ویروس کرونا سرعت زیادی دارد و ما در کنار خانواده زندگی می‌کنیم، برای آن‌ها خطرناک است. پس در خانه بمانیم و فقط برای کارهای واجب مثل خرید دارو و یا تهیه‌ی لوازم غذا پختن بیرون برویم. لازم نیست همه‌ی اعضای خانواده با هم بروند، یک نفر کافی است. دست‌های‌مان را بعد از خرید بشوییم، وسایلی که خریده‌ایم را هم همین‌طور. کرونا بعضی وقت‌ها کشنده است و بعضی وقت‌ها حاد نیست و با مراقبت درمان می‌شود.

پرستو و پدرش مستند را تماشا کردند. حالا وقت بازی است. پدرش چراغ‌ها را خاموش کرد و نور چراغ مطالعه را روی دیوار انداخت. درست حدس زدید، سایه‌بازی! پدرش اول از همه، شکل یک پرستو را با دست‌هایش درست کرد و شکل پرستو روی دیوار افتاد.

                                                   *

شاید در این مدت از این‌که دست‌های‌تان را زیاد شسته‌اید، خسته شده باشید. حتماً حوصله‌ی‌تان سر رفته که در عید و روزهای تعطیل دیگر، نتوانستید دید و بازدید کنید و یا به سفر بروید. شاید هم دل‌تان برای هم‌کلاسی‌ها و یا اهل فامیل تنگ شده باشد؛ اما همه‌ی این کارها برای این است که چرخه‌ی انتقال کرونا از بین برود و انسان‌های کم‌تری درگیر این اتفاق بشوند. حتماً می‌دانید که این ویروس، جهانی شده و مردم در کشورهای زیادی درگیر آن شده‌اند. پس اگر همه رعایت کنیم دیگر این ما نیستیم که باید از کرونا بترسیم، بلکه کرونا از ما خواهد ترسید و به یاری خدا شکست خواهد خورد.

CAPTCHA Image