بزرگ‌ترین کتاب‌خانه‌ی روستایی ایران

10.22081/poopak.2019.70925

بزرگ‌ترین کتاب‌خانه‌ی روستایی ایران


ایران زیبا

بزرگ‌ترین کتاب‌خانه‌ی روستایی ایران

گزارش و عکس: عدالت عابدینی

من «فاطمه» دختری از روستای خوانشرف شهرستان کویری نهبندان در استان خراسان جنوبی هستم. روستای ما بزرگ‌ترین کتاب‌خانه‌ی روستایی کشور را دارد. تعداد کتاب‌های این‌جا 45 هزار جلد است و هنوز هم کتاب‌هایی هر ماه به این کتاب‌خانه اهداء می‌شود. کتاب‌خانه را پدر دو شهید به نام «مرحوم غلامحسین آسکُنی» بنا کرده است. به همین خاطر بیش‌تر مردم روستای ما از کودک چهار ساله گرفته تا پیرمرد 86 ساله اهل مطالعه و کتاب خواندن هستند.

روستای ما دارای جاذبه‌های تاریخی و دیدنی دیگری هم است.

آسبادهای خوانشرف

بادهای 120 روزه‌ی منطقه‌ی ما معروف هستند. مردم این روستا از گذشته‌های دور، از این بادها استفاده می‌کنند. به این صورت که مکان‌هایی به نام آسبادها را ایجاد کرده‌اند که از دو کلمه‌ی آسیاب و باد تشکیل شده است. آن زمان، وقتی باد شدید روی پره‌های بالای این آسبادها برخورد می‌کرد باعث چرخش آن‌ها می‌شد و همین چرخش‌ها، مانند آسیاب باعث ایجاد نیرو و در نتیجه آرد کردن گندمی می‌شد که در پایین آسیاب ریخته شده بود. در زمان‌های گذشته بدون استفاده از انرژی الکتریسته و تنها با منابع طبیعی، انرژی مورد نیاز آسبادها تأمین می‌شد.

قلعه‌ی شاه دژ

قلعه‌ی «شاه دژ» تقریباً به فاصله‌ی اندکی در بالای تپه قرار گرفته است. از بالای این تپه، منظره‌ی زیبای روستا و بیابان‌های اطراف و حتی شهرستان نهبندان را به راحتی می‌توان دید. این قلعه زمانی محل سکونت بوده است. هیچ‌گونه ساروج و ملاتی در بین سنگ‌های آن دیده نمی‌شود. برای رسیدن به این قلعه فقط یک راه وجود داشته است.

CAPTCHA Image