نوزادی با کت و شلوار مشکی

10.22081/poopak.2020.70954

نوزادی با کت و شلوار مشکی


معرفی پویانمایی

 

نوزادی با کت و شلوار مشکی

حامد جلالی

خیلی از فیلم‌ها یا انیمیشن‌هایی که خیلی دوست‌شان داریم، از روی کتاب‌های مختلف ساخته شده‌اند. یعنی یک نفر داستانش را نوشته و فرد دیگری آن را برای یک فیلم دوباره نوشته است، که به این کار «اقتباس» می‌گویند. مثل پویانماییِ «بچه رئیس»؛ قبل از این‌که یک انیمیشن باشد، کتابی تصویری با همین اسم بوده است. نویسنده‌ی کتاب «مارلا فیریز» است. آقای «تام گراث» سال 2017 میلادی، یعنی 1396 خودمان، آن را برای بچه‌های دنیا کارگردانی کرد. جالب است که خیلی زود یکی از پر فروش‌ترین انیمیشن‌های دنیا شد. آن‌قدر بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها دوستش داشتند و دارند که شرکت فیلم‌سازی، سریال آن را هم ساخت.

قبل از این‌که در مورد قصه‌اش حرف بزنیم، برای‌تان از شخصیت بچه رئیس بگویم بهتر است.

فکرش را بکنید که نوزادی به دنیا بیاید با کت‌وشلواری مشکی و کیف اداری توی دستش. خُب هر کس دیگری جای برادرش باشد که توی خانه منتظر است تا مادر و پدرش از بیمارستان با یک نوزاد برگردند، از تعجب شاخ درمی‌آورد! مخصوصاً وقتی که این نوزاد تنها می‌شود، صدایش مثل آدم بزرگ‌ها می‌شود و کارهایی می‌کند که هیچ نوزادی نمی‌تواند انجام بدهد. این شاخ درآوردن درست اول این پویانمایی است که هم «تیم» که برادر بچه رئیس است کنجکاو می‌شود که ببیند داستان چیست، و هم ما که داریم می‌بینیم تا بیش‌تر دقت می‌کنیم بفهمیم چرا یک نوزاد باید این شکلی باشد؟! بعد هم که بقیه‌ی داستان و کارهایی که بچه رئیس می‌کند؛...

البته شاید برای‌تان سؤال شود که چرا بین این همه پویانمایی این یکی را برای‌تان معرفی می‌کنیم. این هم دلیل دارد. برای دلیلش به اندازه‌ی شش- هفت خط حوصله کنید تا چیزی را بگویم:

بچه‌ها! همیشه توی دنیا بین انسان‌ها بحث بوده که بچه داشتن خوب است یا بد؟ یا این‌که بچه‌ی کم‌تر بهتر است یا بچه‌ی بیش‌تر؟ بعضی وقت‌ها آن‌هایی که طرفدار بچه‌ی کم‌تر بودند، پیروز شدند. توی ایران هم یک زمانی همین‌طور شد. مهم‌تر از همه این‌که بچه‌های تنها خیلی اذیت می‌شوند؛ اما چند سالی است که تعداد فرزندان خانواده‌ها بیش‌تر شده است. توی این انیمیشن هم آوردن بچه و بیش‌تر شدن بچه را دارد سفارش می‌کند و می‌خواهد بگوید که داشتن فرزند در خانواده خیلی بهتر از نگه داشتن حیوانات خانگی است. بچه رئیس مأمور شده که بیاید روی زمین و کارخانه‌ی تولید بچه را دوباره راه بیندازد، تا مردم بچه‌های بیش‌تری به دنیا بیاورند. این حرف خیلی خوب را آن‌قدر قشنگ و با قصه‌ای جذاب به ما نشان می‌دهد که همه‌ی مردم دنیا عاشق این پویانمایی شدند.

CAPTCHA Image