قرآن کامل

10.22081/poopak.2019.70977

قرآن کامل


دانستنی‌های قرآنی

سعید عسکری

قرآن کامل

امروز توی جلسه‌ی قرآن از مربی پرسیدم: «آیا این قرآنی که می‌خوانیم دقیقاً همان قرآنی است که در زمان پیامبر(ص) بوده است؟» مربی گفت: «بله. وقتی آیه‌ای از قرآن بر حضرت محمد(ص) نازل می‌شد، ایشان آن آیه را برای مردم می‌خواند و گروهی از یارانش بلافاصله آن را می‌نوشتند. کسانی هم که حافظه‌ی خوبی داشتند، سریع آیه‌ی نازل شده را به خاطر می‌سپردند و حفظ می‌کردند. با این تلاش‌ها، آیه‌های قرآن نه کم و زیاد و نه فراموش شدند. خود خدا هم در قرآن فرموده: «ما قرآن را نازل کردیم و قطعاً خودمان از آن نگه‌داری می‌کنیم.» (سوره‌ی حجر، آیه‌ی9)

معجزه

معلم دینی پرسید: «چه کسی می‌داند معجزه‌ی کدام پیامبر(ص) جاویدان است؟» علی گفت: «آقا اجازه قرآن، معجزه‌ی حضرت محمد(ص).» معلم گفت: «آفرین. بله درست است. معجزه به کاری گفته می‌شود که مردم عادی از انجام آن عاجز و ناتوانند. پیامبرها معجزه می‌کنند تا به مردم بفهمانند که از سوی خدا آمده‌اند و برگزیده‌ی خدا هستند. بیش‌تر مردم با دیدن معجزه متوجه می‌شوند که پیامبرها با خدا ارتباط دارند و فرستاده‌ی او هستند. قرآن کریم هم معجزه است؛ زیرا انسان‌ها نمی‌توانند چنین کتابی بنویسند. زیبایی جمله‌های قرآن، قانون‌‌های کامل و پیشرفته، مطالب علمی و... از نشانه‌های اعجاز قرآن هستند.»

قرآن مجید

توی ماشین بودیم و داشتیم حرکت می‌کردیم رادیو گفت: «نزدیک اذان ظهر است، به تلاوت آیه‌های از قرآن کریم گوش جان می‌سپاریم.» برادر کوچکم گفت: «بابا چرا گفت قرآن کریم؟ قرآن کریم با قرآن مجید فرق دارند؟»

بابا لبخندی زد و گفت: «پسرم قرآن کریم و قرآن مجید با هم فرقی ندارند. کلمه‌ی مجید و کریم هر دو صفت قرآن هستند. مجید یعنی باشکوه و کریم یعنی شریف و گرامی. ما دو قرآن نداریم که یکی کریم باشد و یکی مجید. چه بگوییم قرآن کریم و چه بگوییم قرآن مجید در هر دو صورت منظورمان همان کتابی است که بر پیامبر(ص) نازل شد.»

الف لام میم

در کلاس قرآن مسجد یکی بچه‌ها پرسید: «آقا در ترجمه‌ی اول سوره‌ی بقره، کلمه‌ی الم ترجمه نشده و به همان شکل آمده است.» استاد قرآن گفت: «الم جزء حروف مقطعه است. حروف مقطعه، حروفی هستند که در چند سوره‌ی قرآن کریم آمده‌اند و باید آن‌ها را جدا جدا و حرف حرف خواند، مثل «الم» که باید این‌طور خوانده شود: «الف لام میم» 29 سوره‌ی قرآن با حروف مقطعه شروع می‌شوند. بسیاری از مفسرهای قرآن، حروف مقطعه را رمزی بین خدا و رسولش می‌دانند.

حزب قرآن

برای مراسم سالگرد پدربزرگم مراسم ختم قرآن گرفته بودیم. عمو یک جعبه را به من داد و گفت این قرآن‌ها را تقسیم کن. جعبه را باز کردم و یکی از قرآن‌ها را برداشتم. تعجب کردم. به عمو گفتم: «چرا تعداد برگه‌های این قرآن‌ها کم هست؟» عمو گفت: «این‌ها بخشی از قرآن هستند و همه‌ی سوره‌ها‌ را ندارد. به این‌ها حزب می‌گویند. از قدیم معلم‌های قرآن برای این‌که هر روز تعداد مشخصی از آیه‌ها را به شاگردان خود بیاموزند قرآن را به سی جزء و 120حزب تقسیم کردند تا خیلی راحت و بهتر بتوانند این کتاب را آموزش دهند. برای ختم قرآن و این‌که هر کس بخشی از قرآن را بخواند هم خوب است.»

چهارقل

دایی از سفر آمده بود و سوغاتی‌اش یک تابلو بود. روی تابلو را هم کادو کرده بود. گفتم: «دایی تابلو چی هست؟» گفت: «چهارقل.»

با تعجب به او نگاه کردم. گفتم: «چهارقل چه تابلویی هست؟»

گفت: «خودت تابلو را باز کن ببین!»

تابلو را باز کردم. با خط زیبایی روی یک کاغذ طلایی چهار سوره‌ی کوچک قرآن نوشته شده بود. اول هر کدام هم کلمه‌ی قل بزرگ‌تر نوشته شده بود. دایی گفت: «چهار سوره‌ی «کافرون»، «فلق»، «ناس» و «توحید» با قل شروع می‌شوند و به آن‌ها چهارقل می‌گویند.»

آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید سوره‌ی «یس» به قلب قرآن معروف است؟

آیا می‌دانید سوره‌ی «الرحمن» به عروس قرآن معروف است؟

آیا می‌دانید سوره‌ای که یک دوازدهم قرآن را در خود جای داده است سوره‌ی «بقره» است؟

آیا می‌دانید کلمه‌ی «الله» در تمام آیه‌های سوره‌ی «مجادله» آمده است؟

آیا می‌دانید سوره‌ای که در «شأن اهل‌بیت(ع)» نازل شده است، سوره‌ی دهر است؟

منبع: 75 پرسش و پاسخ درباره‌ی قرآن، نوشته‌ی غلامرضا حیدری ابهری.

CAPTCHA Image