خرید و فروش

10.22081/poopak.2021.71366

خرید و فروش


قلک من

خرید و فروش

غلامرضا حیدری‌ابهری

بازار و بازارچه چه فرقی با هم دارند؟

بازار، بزرگ‌تر از بازارچه است. در بازارچه نیز خریدوفروش می‌شود؛ ولی تعداد مغازه‌های بازارچه، از مغازه‌های بازار خیلی کم‌تر است. بازارچه‌ها در وسط محله‌ها قرار دارند و برای خرید‌های معمولی ساخته شده‌اند.

جمعه‌بازار چیست؟

جمعه‌بازار، به یک بازار هفتگی می‌گویند که روزهای جمعه برپا می‌شود. این بازار، محل مشخص ندارد. جمعه‌بازارها گاهی در بوستان‌ها، گاهی کنار خیابان‌های بزرگ و گاهی هم در زمین‌های خالیِ شهرها برپا می‌شوند.

در جمعه‌بازار، مغازه‌ای وجود ندارد و فروشنده‌ها، کالاهای خود را روی زمین، چرخ‌دستی یا میزهای کوچک قرار می‌دهند و می‌فروشند. کالاهای جمعه‌بازارها گران نیستند و قیمت آن‌ها از بازارهای رسمی کمی پایین‌تر است.

مردم هفته‌ای چند بار به بازار می‌روند؟

همه‌ی آدم‌ها به یک اندازه بازار نمی‌روند. بعضی‌ها هفته‌ای یک بار، برخی هفته‌ای دوبار و عده‌ای هم هفته‌ای سه بار به بازار می‌روند. بازار رفتن قانون مشخصی ندارد. مردم وقتی به بازار می‌روند که بخواهند چیزی بخرند. نمی‌توانیم بگوییم که همه‌ی آدم‌ها، هفته‌ای چند بار به بازار می‌روند و چند بار از آن‌جا خرید می‌کنند.

از بازارگردی بپرهیز

کسی نباید برای وقت‌گذرانی و تفریح به بازار برود. بازار جای خریدوفروش است؛ جای گردش و تفریح نیست. برای گردش و تفریح، باید به بوستان‌ها، شهربازی‌ها، کوه‌ها و جنگل‌ها برویم. آدم عاقل، وقتش را در بازار تلف نمی‌کند. کسی که نمی‌خواهد چیزی بخرد، نباید به بازار برود. امام صادق(ع) فرمود: «از بازارگردی بپرهیز.»

آیا حضرت محمد(ص) نیز به بازار می‌رفت؟

بله، ایشان نیز مانند بقیه‌ی مردم، گاهی به بازار می‌رفت و خرید می‌کرد. وقتی هم چیزی می‌خرید، خودش آن را به خانه می‌برد و نمی‌گذاشت دیگران آن را برایش حمل کنند.

لباس‌ها را به او نداد

روزی پیامبر(ص) چند لباس از بازار خرید. یکی از یاران حضرت به او گفت: «بگذارید این لباس‌ها را من برای‌تان تا خانه بیاورم.» پیامبر(ص) لباس‌ها را به او نداد و فرمود: «صاحب هر چیز برای بردن آن سزاورتر است.» پیامبر، هیچ‌گاه کارهایش را گردن این و آن نمی‌انداخت.

چرا مثل شاهان نیست؟

کافران روزگار پیامبر(ص) به ایشان اعتراض می‌کردند که چرا مثل شاهان زندگی نمی‌کند و مثل مردم عادی است و خودش برای خرید به بازار می‌رود؟ آن‌ها می‌پرسیدند که اگر او پیامبر خداست، پس چرا مثل پادشاهان نیست؟

خدا در قرآن به این حرف کافران جواب داد و فرمود که پیامبران قبل از حضرت محمد(ص) نیز همین‌طور بودند. آنان نیز برای کسب‌وکار و خریدوفروش، به بازار می‌رفتند. کسی که پیامبرخدا می‌شود، لازم نیست که مثل شاهان زندگی کند.

چرا پدر و مادر من، گاهی برای خرید یک کالا به چند مغازه سر می‌زنند؟

این کار آن‌ها دلیل‌های بسیاری دارد. یکی این‌که می‌خواهند کالای بهتری بخرند. آن‌ها چند مغازه را می‌گردند تا کالای بهتر پیدا کنند. دلیل دیگر هم این است که می‌خواهند از قیمت‌ها با خبر شوند. آن‌ها به چند مغازه سر می‌زنند تا قیمت‌ها را مقایسه کنند. یک دلیل دیگر هم پیدا کردن فروشنده‌ای است که تخفیف می‌دهد، یعنی فروشنده‌ای که حاضر است کالایش را ارزان‌تر بفروشد.

به هر حال وقتی با پدر و مادرت به بازار می‌روی، بی‌حوصلگی نکن. آن‌ها در خرید کردن بسیار با تجربه‌اند و خوب می‌دانند چه‌طور باید خرید کنند.

با استفاده از کتاب پول، خدا، بچه‌ها، نوشته‌ی غلامرضا حیدری‌ابهری، نثر جمال

CAPTCHA Image