قیمت

10.22081/poopak.2021.71625

قیمت


قلک من

قیمت

از کجا بفهمیم که قیمت هر کالایی چه‌قدر است؟

برای دانستن قیمت کالاها، هم می‌توانیم از فروشنده بپرسیم و هم می‌توانیم قیمت نوشته شده روی بسته‌بندی‌ها را بخوانیم؛ هم‌چنین می‌توانیم مقواهای ثبت قیمت را که به قفسه‌های فروشگاه می‌چسبانند، ببینیم.

تا نمی‌دانی، نخر

تا قیمت کالایی را نمی‌دانیم، نباید خرید کنیم. خریدار عاقل، چشم‌بسته خرید نمی‌کند. هنگام خرید، باید ببینیم چه چیزی را و با چه قیمتی می‌خریم. کالای دلخواه ما گران است یا ارزان و آیا پول ما برای خریدن آن کالا کافی است؟

به چه فروشنده‌ای می‌گویند گران‌فروش؟

گران‌فروش کسی است که کالایی را بیش‌تر از ارزش واقعی آن می‌فروشد؛ مثلاً نان هزارتومانی را دو هزارتومان، ماست پنج هزارتومانی را هفت هزارتومان و بیسکویت دو هزارتومانی را دو هزار و پانصدتومان می‌فروشد.

بی‌انصافی بد است

همه‌ی فروشنده‌ها دوست دارند که از فروختن کالاهای خود سود ببرند؛ یعنی اگر کالایی را هزارتومان خریده‌اند، آن را بیش‌تر از هزارتومان بفروشند. این کار آن‌ها هیچ اشکالی ندارد؛ اما نباید بیش از اندازه از مشتری سود بگیرند. گرفتن سود منصفانه اشکالی ندارد. مثلاً اگر لباس‌فروشی یک شلوار ورزشی را ده‌ هزارتومان بخرد و یازده هزارتومان با کمی بیش‌تر بفروشد، کارش منصفانه است؛ ولی اگر آن شلوار را چند برابر قیمت واقعی بفروشد، بی‌انصافی و گران‌فروشی کرده است.

گران‌فروشی نیست

بعضی کالاها بهتر از کالاهای دیگر هستند و برای همین قیمت بالاتر دارند. مثلاً توپ‌های چرمی از توپ‌های پلاستیکی بهتر و گران‌ترند. فروشنده‌ها هم کالاهای بهتر را گران‌تر می‌فروشند. این کار آن‌ها درست است و بی‌انصافی نیست. به این کار آن‌ها گران‌فروشی گفته نمی‌شود. کالای بهتر قیمتش هم بالاتر است.

نباید فرق بگذاریم

از نظر دین اسلام، بهتر است که فروشنده در قیمت کالاها بین مشتری‌هایش فرق نگذارد. مثلاً خوب نیست که فروشنده‌ای به آدم‌های مظلوم و کم‌حرف، گران بفروشد و به آدم‌های پر حرف و پرور، ارزان. او باید همه‌ی خریداران را برادران و خواهران خود بداند و بین آن‌ها فرق نگذارد.

مهربانی با فقرا

از نظر دین اسلام، بهتر است که فروشنده با مشتری‌های فقیر مهربان‌تر باشد؛ حتی بهتر است که به آن‌ها تخفیف بدهد و ارزان‌تر بفروشد.

اگر فهمیدیم که فروشنده‌ای گران‌فروشی می‌کند، چه کار کنیم؟

در چنین شرایطی، نباید خرید کنیم. باید به مغازه‌ای دیگر برویم که گران‌فروشی نمی‌کند. اگر ما از گران‌فروش‌ها خرید نکنیم. کم‌کم آن‌ها هم گران‌فروشی را کنار می‌گذارند.

CAPTCHA Image