به آب احترام بگذارید

10.22081/poopak.2022.72451

به آب احترام بگذارید


گزارش

به آب احترام بگذارید

اکرم الف‌خانی

دل‌شان برای آب می‌سوخت. دل‌شان مثل کتری برایش جوش می‌زد. می‌گفتند خب آب را درست مصرف کنند. مگر خبر ندارند روستاها و بعضی از شهرها آب ندارند! با هم حرف‌های بچه‌ها را در بازی آب می‌خوانیم:

* اگر یکی از دریاهای شمال را برای صدسال زندگی‌تان به شما بدهم؛ بدون این‌که هیچ شیر آبی در خانه داشته باشید، با آن چه می‌کنید؟

سیدعلی علوی: تلاش می‌کنم به اندازه‌ی نیازم آب‌ها را ذخیره کنم که دچار مشکل نشوم.

فاطمه علی‌آبادی: سعی می‌کنم ماشینی را طراحی کنم که با استفاده از آن آب دریا را تبدیل به آب قابل استفاده کنم تا آیندگان از بی‌آبی زجر نکشند.

مونا بشیری: من اول یک دستگاه تصفیه‌ی آب و چندتا شیر آب می‌خریدم و توی خونه می‌گذاشتم و از آب دریا استفاده می‌کردم و هر روز در دریایی که برای خودم هست شنا می‌کردم.

طیبه یعقوبی: یک دستگاه تصفیه درست می‌کردم تا به راحتی آب بخورم.

نیلوفر برزو: با هر زحمتی که شده آن‌ها را هر روز تصفیه می‌کنم و آب هر شبانه‌روزم را فراهم می‌کنم. از آن، نمک خوراکی تهیه می‌کنم و چند پرنده مثل اردک و غاز و... که با آب سازگاری دارند را در قسمتی از آب می‌گذارم. قسمتی از آن را هم برای شنای افراد می‌گذارم تا هم درآمد داشته باشم و هم خودم لذت ببرم.

* بچه‌ها چرا آن‌قدر به فکر پس‌انداز آب بودید؟ چرا آن‌قدر نگران؟!

فاطمه: به خاطر این‌که آب در ایران کم است و ما نه تنها به خودمان، بلکه باید به فکر آیندگان هم باشیم.

سیدعلی: زیرا آب شیرین خیلی کم است. ۹۵درصد آب زمین شور است.

نیلوفر: زیرا مقدار آب‌های زیرزمینی و آب شیرین یخچال‌های کره‌‎ی زمین کم است و هر قدر که بگذرد کم‌تر خواهد شد و بارندگی هم کم خواهیم داشت. و در سال‌ها و نسل‌های آینده با کم آبی مواجه شده و از این بحران رنج می‌بریم.

طیبه: چون اگر آب تمام شود ما حتی برای شست‌وشو، آشامیدن و پختن غذا هم دچار مشکل می‌شویم. در نتیجه باید به اندازه و درست از آب استفاده کنیم.

* یکی از موارد اسراف آب که در خانواده یا اطرافیان‌تان می‌بینید و ناراحت می‌شوید چیست؟

فاطمه: خب... بعضی از آن‌ها وقتی که حمام می‌روند یا موقع مسواک زدن آب را زیاد باز می‌گذارند و من صدایش را می‌شنوم و ناراحت می‌شوم.

سیدعلی: دوستم توی مدرسه شیر آب را بیهوده باز می‌کند، حتی وقتی آب را لازم ندارد و من به او می‌گویم چرا آب را باز می‌گذاری؟ او هم می‌گوید: دوست دارم!

نیلوفر: گاهی در حمام یا در هنگام ظرف شستن آب را باز می‌گذارند و می‌روند کار دیگری انجام می‌دهند. وقتی هم چیزی می‌گویی جواب می‌دهند: می‌خواهم ظرف‌ها آب بخورد تا راحت‌تر شسته شود.

طیبه: خواهرم همیشه آب اضافه برای آشامیدن می‌ریزد و نصفش را نمی‌خورد.

* اگر مسئول آب جهان بودید؛ چه قانون‌هایی می‌گذاشتید که مردم باید حتماً رعایت کنند؛ و اگر رعایت نکردند چه کار می‌کنید؟

سیدعلی: قانون اول: می‌گفتم برای مسواک زدن یک لیوان آب را پر کنید و با همان دندان‌های‌تان را مسواک بزنید وگرنه باید صدهزارتومان پرداخت کنید.

قانون دوم: باید وقتی سرویس بهداشتی می‌روید آب را بیهوده باز نگذارید؛ وگرنه دویست‌هزار تومان باید پرداخت کنید.

قانون سوم: وقتی حمام می‌روید الکی آب دوش را باز نگذارید؛ وگرنه 900هزار تومان باید پرداخت کنید.

قانون چهارم: با آب، بازی و شوخی نکنید؛ وگرنه باید یک میلیون تومان پرداخت کنید.

فاطمه: یک قانون هم این‌که: اگر آب را باز می‌گذاشتند یا بی‌رویه استفاده می‌کردند موظف بودند تا نصف روز آب نخورند و از آن استفاده نکنند تا بفهمند کسانی که آب ندارند چه زجری می‌کشند. هم‌چنین باید یک میلیون تومان به یک خیریه بپردازند.

نیلوفر: اگر از مقدار آبی که باید، بیش‌تر مصرف کرده باشند مجبورند خودشان تا پای سرچشمه‌ی اصلی پیاده بروند از چشمه آب بردارند.

طیبه: قانون اول: آب اضافه توی لیوان نریزند؛ وگرنه آب‌شان قطع می‌شود، قانون دوم: آب رودخانه‌ها را کثیف نکنند؛ وگرنه اجازه‌ی استفاده از رود و چشمه‌ها را ندارند.

* فکر می‌کنید چه چیزی از جهان ما آسیب می‌بیند وقتی مصرف آب درست نیست؟

 فاطمه: خیلی از کودکان آب سالم و بهداشتی ندارند برای همین بیمار می‌شوند.

سیدعلی: بعضی از روستاها اصلاً آب ندارند. خیلی دلم می‌سوزد.

طیبه: خبر دارم که بعضی از جاهای زمین آب کم دارد و به نصف مردم آب کافی و بهداشتی نمی‌رسد.

نیلوفر: همه چیز آسیب می‌بیند؛ زمین‌ها، انسان‌ها، حیوانات، گیاهان، کشاورزان و زمین و محصولات‌شان، جنگل‌ها، نسل‌های آینده، صنایع و... وای وای وای!

CAPTCHA Image