مارها چگونه می‌لغزند

10.22081/poopak.2022.72698

مارها چگونه می‌لغزند


داستان‌ترجمه

مارها چگونه می‌لغزند

مرضیه ویلانی

- سامی مار را دید و به نزدیکش رفت.

- مار سامی را دید...

- و مار لغزید و دور شد.

- آیا تا به حال فکر کرده‌اید که مارها چگونه می‌لغزند؟ اسم من «اسلیترز» است. من می‌خواهم در این‌جا روش لغزیدن مارها را برای شما توضیح بدهم.

- همان‌طور که متوجه شدید، ما پا نداریم؛ اما به خوبی حرکت می‌کنیم. ما چهار روش برای حرکت داریم. و از آن‌جایی که ما پا نداریم، از ماهیچه‌های شکم خود برای دور زدن خود استفاده می‌کنیم.

- بسیاری از شما فکر می‌کنید خزیدن تنها راهی است که ما حرکت می‌کنیم؛ اما گاهی چیزی مثل برآمدگی روی زمین یا سنگ را فشار می‌دهیم تا حرکت کنیم. سپس در یک حرکت موجی با استفاده از پولک‌های شکم و عضلات خود حرکت می‌کنیم تا ما را به سمت جلو بکشند.

- ما می‌توانیم با قسمت دُم‌مان خود را روی زمین نگه داریم و قسمت جلویی خود را به جلو پرتاب کنیم. شاید این کار شبیه دویدن شما باشد، زیرا می‌توانیم خیلی سریع پیش برویم.

- ما در ماسه، گل یا روی سنگ‌های لغزنده به شیوه‌ای خنده‌دار حرکت می‌کنیم. شبیه پریدن؛ اما سخت است به شما بگوییم چگونه این کار را انجام می‌دهیم. به نظر می‌رسد که ما سر خود را به جلو پرتاب می‌کنیم، سپس بقیه بدن ما در یک حرکت دنبال ما می‌آید.

- گاهی اوقات به آرامی روی شکم خود می‌خزیم. زمانی که نیاز داریم ساکت باشیم و خیلی آهسته حرکت کنیم، از مقداری از فلس‌های پهن خود در قسمت پشت‌مان، برای گرفتن زمین استفاده می‌کنیم، سپس با دیگر قسمت‌های بدن‌مان، مستقیم به جلو می‌رویم. به این شیوه، روش راست خطی می‌گویند.

- مردم راه می‌روند، می‌دوند، می‌پرند و می‌خزند. ما مارها هم حرکت می‌کنیم. و مثل همه به جایی که می‌خواهیم می‌رسیم.

- وای! بعد از صحبت کردن با شما در مورد نحوه حرکت ما مارها، حدس می‌زنم ساده‌تر باشد که بگوییم ما خزنده‌ایم.

CAPTCHA Image