10.22081/poopak.2022.73074

از همه عیدها بزرگتر است(1)

گزارش

از همه‌ی عیدها بزرگ‌تر

گزارش و عکس: سعادت‌سادات جوهری

سلام به شما دوستان و همراهان عزیز مجله‌ی پوپک. همان‌طور که می‌دانید عید سعید غدیر خم یکی از مهم‌ترین اعیاد ما شیعیان است. در این شماره، با تعدادی از دانش‌آموزان به مناسبت عید سعید غدیر خم گفت‌وگو کردیم.

از عید غدیر چه می‌دانی؟

فاطمه معصوم‌بیگی: در این روز پیامبر(صلی الله علیه و آله) به دستور خداوند، امام علی(علیه السلام) را به مقام جانشینی خودشون انتخاب کردند.

نازنین‌زهرا میرزایی: سال دهم هجری، پیامبر عزیزمان، در راه بازگشت از آخرین سفر حج بودند که به امر الهی، مأموریت پیدا کردند که حضرت علی(علیه السلام) را به عنوان ولی مسلمین و جانشین خودشان معرفی کنند.

سما رحیمی: من این را می‌دانم که پیامبر(صلی الله علیه و آله) حضرت علی(علیه السلام) را به جانشین خود انتخاب کردند و گفتند: «هر کس که من مولای او هستم، علی نیز مولای اوست.»

زینب مردی: عید غدیر یکی از مهم‌ترین عیدهای ما مسلمانان جهان است.

علی مقیمی: «غدیر» اسم برکه‌ای است در محلی به نام «خُم» که در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) سر راه حاجی‌ها قرار داشت و به خاطر واقعه‌ی آن روز به عید غدیر معروف شد.

به نظرتان چرا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) را به عنوان جانشین خودشان انتخاب کردند؟

فاطمه معصوم‌بیگی: چون این امر به دستور و خواست خداوند بود و امام علی(علیه السلام) ویژگی‌هایی داشتند که بقیه‌ی افراد نداشتند. مثلاً:

امام علی(علیه السلام)، در خانه‌ی خدا متولد شدند. اولین مردی بودند که به اسلام ایمان آوردند. در جنگ‌های زیادی، کنار پیامبر(صلی الله علیه و آله) بودند و حتی برای محافظت از پیامبر(صلی الله علیه و آله) به جای حضرت، از خودگذشتگی کردند.

تسنیم شیرین: چون هم خدا این جانشینی را تعیین کرده بودند و هم این‌که هیچ‌کسی، به ایمان و خوبی امام علی(علیه السلام) نمی‌رسید.

محمدمعین عفتان: چون هیچ‌کس به اندازه‌ی امام علی(علیه السلام) به پیامبر(صلی الله علیه و آله) نزدیک نبود. پس باید کسی امام می‌شد که بیش‌ترین شباهت در رفتار و پاکی را به پیامبر(صلی الله علیه و آله) داشته باشد.

علی مقیمی: چون امام علی(علیه السلام) از حرف‌های پیامبر(صلی الله علیه و آله) اطاعت می‌کردند خدا هم امام علی(علیه السلام) را چون بنده‌ی خوبی بود دوست داشت و برای جانشینی انتخاب کرد.

اگر در آن زمان بودید، چه‌طور می‌خواستی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) را خوش‌حال کنی؟

فاطمه معصوم‌بیگی: به خواسته‌ی پیامبر عزیزمان احترام می‌گذاشتم و با امام علی(علیه السلام) بیعت می‌کردم.

نازنین‌زهرا میرزایی: من هم ولایت امام علی(علیه السلام) را می‌پذیرفتم و با حضرت علی(علیه السلام) بیعت می‌کردم.

سما رحیمی: قطعاً من هم با قبول جانشینی امام علی(علیه السلام) و بیعت، دوست داشتم پیامبر(صلی الله علیه و آله) را خوش‌حال کنم.

تسنیم شیرین: من هم با امام علی(علیه السلام) بیعت می‌کردم. سعی می‌کردم به نیازمندان کمک کنم و خوش‌اخلاق باشیم.

زینب مردی: با حضرت علی(علیه السلام) بیعت می‌کردم.

محمدمعین عفتان: با مولا علی(علیه السلام) بیعت می‌کردم و به خودم قول می‌دادم که آدم خوبی باشم و به سخنان حضرت علی(علیه السلام) عمل کنم.

قشنگ‌ترین، صحنه‌ی واقعه‌ی غدیر خم چه بود؟

فاطمه معصوم‌بیگی: همان لحظه‌ای که پیامبر(صلی الله علیه و آله) دست حضرت علی(علیه السلام) را بالا بردند و همه‌ی مردم به خواست خداوند و پیامبر(صلی الله علیه و آله) احترام گذاشتند و این اتفاق بزرگ را به هم تبریک گفتند.

تسنیم شیرین: همین صحنه خیلی زیبا بوده و بعد هم که پیامبر آیه می‌خواندند، به نظرم آن لحظه خیلی خاص و معنوی بود.

زینب مردی: این صحنه برای ما کودکان بیش‌تر آشناست که پیامبر چه مهربانانه دست حضرت علی را بالا می‌بردند و صحبت می‌کردند.

محمدمعین عفتان: دست دادن برادرانه و دوستانه‌ی پیامبر(صلی الله علیه و آله) با امام علی(علیه السلام). که بعد از این واقعه خیلی‌ها با آن حضرت دست دوستی و برادری دادند تا با او خوب باشند و به او کمک کنند.

ادامه در صفحه بعد...

CAPTCHA Image