آثار خوب بچه‌ها

10.22081/poopak.2022.73446

آثار خوب بچه‌ها


کبوتر نامه‌رسان

آثار خوب بچه‌ها

به کوشش: سعیده اصلاحی

همه چیز به موقع

صبح جمعه بود و آرش دلش می‌خواست بیش‌تر بخوابد. مامان صدایش زد و گفت: «بلند شو عزیز دلم تا مجبور نشوی صبحانه و ناهار را با هم بخوری.» آرش با صدای خواب‌آلود جواب داد: «مامانی اگر صبحانه و ناهار را یک‌جا بخورم چه اتفاقی می‌افته؟»

مامان جواب داد: «آن‌وقت هیچ لذتی از غذا خوردن نمی‌بری و به خاطر کم‌تحرکی و زیاد خوابیدن، بی‌حوصله و تنبل می‌شی و ممکنه اضافه وزن هم پیدا کنی؛ اما اگر صبح زودتر بیدار بشی و یک صبحانه مقوی و کامل بخوری بدنت قوی و سالم می‌شه. توی زندگی هر کاری یک زمان مشخص داره. سه وعده غذای روزانه هم باید در ساعت خودش صرف بشه.»

آرش خوب به حرف‌های مادرش فکر کرد و تصمیم گرفت از آن به بعد وقت‌شناس و پرتلاش باشد. بعد تختش را مرتب کرد و برای خوردن صبحانه به آشپزخانه رفت.

مائده درویشوند- 12ساله

بهترین روز مدرسه

قرار بود در مدرسه برنامه‌ی صبحانه‌ی سالم اجرا شود و بچه‌ها لقمه‌های خوش‌مزه‌ی خانگی و میوه و میان وعده‌های سالم را با خودشان به مدرسه بیاورند. مامان ستاره هم صبحانه‌ای شامل: نان سنگک، پنیر، گردو و سبزی برای دخترش آماده کرد. ستاره خیلی خوش‌حال بود و با خودش می‌گفت: «امروز بهترین روز مدرسه خواهد شد.» او زیراندازش را همراه مریم در حیاط مدرسه پهن کرد و مثل بقیه‌ی هم‌کلاسی‌هایش آماده‌ی خوردن خوراکی‌ها شد. خانم‌معلم که داشت یکی یکی به بچه‌ها سر می‌زد مریم را صدا کرد. همین که مریم از جایش بلند شد، خوراکی‌اش روی زمین افتاد و کثیف شد. مریم از این اتفاق خیلی غمگین شد و شروع به گریه کرد. ستاره گفت: «مریم‌جان گریه نکن. امروز دوتایی باهم خوراکی می‌خوریم.» خانم‌معلم که از رفتار ستاره خیلی خوش‌حال شده بود، دستی به سر او کشید و با خوش‌رویی گفت: «هزاران آفرین دختر مهربانم!» و آن روز برای ستاره و مریم بهترین روز مدرسه بود.

فاطمه علی‌پور- 8ساله

شیر خوش‌طعم

نازنین فنجان شیر را روی میز گذاشت و گفت: «مامانی من شیر دوست ندارم.»

مادرش گفت: «اشکالی نداره عزیزم نظرت در مورد یک کیک خوش‌مزه یا یک لیوان شیرموز چیه؟»

نازنین خوش‌حال شد و گفت: «عالیه!»

مامان با کمک نازنین مواد کیک را آماده کرد و در زمان اضافه کردن شیر از فایده‌های آن گفت. این‌که شیر بسیار مقوی و مفید است و به محکم شدن استخوان‌ها و دندان‌ها و سلامتی بدن خیلی کمک می‌کند.

و در آخر گفت: «اگر طعمش را دوست نداری به من بگو تا با میوه آن را برایت خوش‌مزه کنم.»

نازنین از مادر باسلیقه و دانایش تشکر کرد و تصمیم گرفت هر روز صبح یک لیوان شیر میل کند تا سالم و قوی بماند.

بهارسادات مظفری- 7ساله

سلامتی غنیمته

خدای خوب و دانا

که آفریده ما را

داده به ما عقل و هوش

تا نکنیم فراموش

این زندگی یه نعمته

سلامتی غنیمته

باید حواس‌مون باشه

خوراکی‌مون، مضر نشه

غذای سالم بخوریم

مفید و کامل بخوریم

بعضی چیزا ضرر داره

مامان ازش خبر داره

با یه لیوان شیر باحال

تو می‌شی خیلی سرحال

بادوم و پسته، گردو

یا سیب و انبه، آلو

سلامتی میارن

خیلی فایده دارن

مهدیا مصطفوی- 8ساله

چه بلایی سر دندان‌هایم آمده؟

علی‌رضا خیلی دوست داشت طعم‌های جورواجور خوراکی‌ها را امتحان کند.

برای همین، همیشه پفک، چیپس، بستنی و لواشک می‌خرید و با لذت می‌خورد. مدتی گذشت و او دید که رنگ دندان‌هایش تغییر کرده است. علی‌رضا خیلی ناراحت شد و با خودش گفت: «چه بلایی سر دندان‌های سفید و زیبایم آمده؟» وقتی برای حل این مشکل، به دندان‌پزشکی مراجعه کرد دکتر به او گفت: «خوراکی‌هایی که رنگ غیرمجاز دارند باعث جرم گرفتن و زرد شدن دندان‌ها می‌شوند. در ضمن گویا شما درست مسواک نمی‌زنی.»

علی‌رضا با شرمندگی گفت: «آقای دکتر قول می‌دم اگر دندان‌هایم را جرم‌گیری کنید دیگر خوراکی‌های مضر نخورم و مرتب مسواک بزنم.» از آن به بعد علی‌رضا خیلی مراقب دندان‌هایش بود و ماجرای تغییر رنگ آن‌ها را برای دوستانش هم تعریف کرد تا به مشکل او دچار نشوند.

هلیا قادری- 9ساله

شکر می‌کنیم، ممنونیم

هزار طعم دلپذیر

هزار رنگ بی‌نظیر

نعمت‌های خدایند

برای انسان‌هایند

ای خالق توانا

خدای خوب و دانا

می‌دانیم ما بچه‌ها

قدر نعمت‌هایت را

شکر می‌کنیم ممنونیم

ما گل‌های خندونیم

عسل علیزاده

CAPTCHA Image