10.22081/poopak.2023.74289

قلعه‌ای در دل جنگلی مه‌آلود

ایران زیبا

قلعه‌ای در دل جنگلی مه‌آلود

بیژن شهرامی

(قلعه‌ی رودخان گیلان)

شب‌نشینی‌ِ شیرین و خاطره‌انگیزی بود. همه‌ی فامیل به خانه‌ی ما آمده بودند تا ساعتی گل بگویند و گل بشنوند.

بزرگ‌ترها یک به یک افسانه‌هایی را که بلد بودند تعریف می‌کردند و کوچک‌ترها هم کشمش و گردو می‌خوردند و با اشتیاق گوش می‌دادند.

نوبت که به پدربزرگم رسید با سرفه‌ای صدایش را صاف کرد و گفت: «می‌گویند در زمان‌های قدیم موجود عجیب و غریبی وارد قلعه‌ی رودخان شده بود و بیرون نمی‌آمد و بدتر از همه این‌که به قدری وحشتناک بود که هر کس او را از نزدیک می‌دید زهره‌اش آب می‌شد و بر زمین می‌افتاد!

اهل قلعه مانده بودند چه‌کار کنند که پیرمرد جهان‌دیده‌ای نزدشان رفت و گفت: «من می‌توانم به شما کمک کنم!»

همه به او خندیدند و گفتند: «وقتی پهلوان‌های ما جرأت نمی‌کنند به قلعه نزدیک شوند از تو با این جثه‌ی ضعیف و لاغر چه کاری ساخته است!؟»

پیرمرد گفت: «حرفم را قبول کنید. آینه‌ی بزرگی برایم بیاورید و خود دور بایستید.»

اهل قلعه آینه‌ی بزرگی آوردند، به پیرمرد دادند و خود کناری ایستادند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد.

پیرمرد آینه را برداشت و در حالی که پشت آن مخفی شده بود، آرام آرام وارد قلعه شد. هیولا بوی آدمیزاد را که شنید بیرون آمد؛ اما نگاهش که به آینه و قیافه‌ی خودش افتاد از ترس ناله‌ای کرد و نقش بر زمین شد!

***

قلعه‌ی بسیار بزرگ و زیبای رودخان که در نزدیکی روستایی به همین اسم قرار دارد، روی تپه‌های جنگلی بیرون شهر فومن ساخته شده است و عمری چند هزار ساله دارد.

این قلعه‌ی دیواری دراز، برج‌های دیده‌بانی فراوان دارد، ضمن آن‌که در داخلش اتاق‌های بسیار، چشمه، حوض، حمام و اصطبل اسب و الاغ دیده می‌شود.

قلعه‌ی رودخان با سنگ، آجر و چوب ساخته شده است و پیچک‌های سبزی که از سر و گوشش بالا رفته‌اند، زیبایی‌اش را دوچندان کرده‌اند.

برای رسیدن به قلعه باید از حدود 1600 پله بالا رفت و از کنار درختان باران‌زده و بلندی که نغمه‌ی پرندگان خوش‌صدا از روی آن‌ها به گوش می‌رسد، رد شد.

قلعه که در گذشته‌های دور محلی امن در برابر حمله‌ی دشمنان بوده، آن‌قدر بزرگ است که بعضی از جهان‌گردان اسم شهر رویش گذاشته‌اند!

کسانی‌که به تماشای استان زیبا و سرسبز گیلان می‌روند خوب است سری هم به قلعه‌ی رودخان که مثل قلعه‌ی افسانه‌ها در میان جنگلی باران‌زده و مه‌آلود پنهان شده است، بزنند و علاوه بر آشنایی با این اثر تاریخی از بازاری که در آن انواع صنایع دستی به فروش می‌رسد، دیدن کنند.

CAPTCHA Image