10.22081/poopak.2023.74816

اسم و شهرت

ایران زیبا

اسم و شهرت

بیژن شهرامی

مشغول بازی نام و شهرت بودیم که به حرف «گ» رسیدیم. تند و تند اسم‌هایی را که به ذهنم می‌رسید نوشتم تا شاید جلو بیفتم و بلند بگویم: «استپ!» اما اسم «شهر»، مثل سدی محکم جلویم را گرفت. فقط «گرگان» را توانستم به یاد بیاورم و بنویسم. در این گیر و دار یک دفعه پسرعمویم استپ را گفت و مثل کسی که جایزه‌ی بزرگی نصیبش شده باشد، شروع کرد به بالا و پایین پریدن و هورا کشیدن! خیلی دوست داشتم ببینم برای اسم شهر، کجاها را نوشته است؟ سرک کشیدم، نوشته بود: گیلان غرب و گنبد سلطانیه! اسم گیلان غرب را شنیده بودم؛ اما دومی را نه، به همین خاطر دور و برم را نگاه کردم تا ببینم از بزرگ‌ترها چه کسی نزدیک‌مان نشسته است که نظر بدهد؟

خان عمو که لبخندش نشان می‌داد تماشاچی رقابت نفس گیرمان بوده است، آخرین جرعه‌ی چایش را سرکشید و گفت: «البته گنبد سلطانیه اسم یک اثر تاریخی است، نه اسم یک شهر...»

**

«گنبد سلطانیه» اثر تاریخی بسیار زیبایی است که حدود هفت‌صد سال قبل به دستور حاکمی به نام سلطان محمد خدابنده، در نزدیکی شهر زنجان ساخته شده است. این بنای آجری باشکوه، گنبد فیروزه‌ای زیبایی دارد که با حدود ۵۰ متر ارتفاع، دومین گنبد مرتفع جهان به شمار می‌آید و همه ساله جهان‌گردان زیادی موقع سفر به ایران سراغش را می‌گیرند. این اثر تاریخی داستان جالبی دارد و آن این‌که سلطان محمد در اولین سفر خود به نجف و کربلا تصمیم گرفت در شهر سلطانیه که مرکز حکومتش بود گنبد و بارگاه باشکوهی بسازد و مزار حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) را به این بنا در سلطانیه منتقل کند؛ اما به دلیل مخالفت علمای شیعه، این کار را انجام نداد و در نهایت، این بنا به‌عنوان آرامگاه خودِ وی مورد استفاده قرار گرفت.

***

با تماشای این بنای تاریخی به نکته‌های مهم دیگری پی خواهید برد که حتماً برای‌تان جالب و به یادماندنی خواهد بود.  

CAPTCHA Image